Terwijl de we massaal klagen over dure boodschappen, energieprijzen en benzine gaan bijna negen op de tien Zuid-Hollanders deze zomer toch ‘gewoon’ op vakantie. Spanje en Duitsland zijn - naast een vakantie in eigen land - de populairste bestemmingen. Dat blijkt uit een representatief panelonderzoek van Evisumservice.nl.
Dat wil overigens niet zeggen dat we massaal de grens overgaan. Van degenen die op vakantie gaan, blijft een derde in eigen land. Wie wel de buitenlandse zon opzoekt, kiest - naast Spanje - opvallend vaak voor een vakantie in Duitsland, vaker nog dan bijvoorbeeld Frankrijk of Italië. Dat bevestigt de toenemende populariteit van Duitsland als vakantieland. Zo is het percentage Nederlanders dat een zomervakantie bij onze oosterburen boekt tussen 2021 en 2023 volgens het CBS al ruimschoots verdubbeld, van 5,6 naar 12,1 procent.
Freek Jurg van Evisimservice ziet daar een duidelijke verklaring voor: “Duitsland biedt een goede mix van natuur, cultuur, korte reistijd en relatief lage kosten. Dat spreekt mensen aan, zeker in tijden waarin alles duurder wordt. Bovendien zijn populaire Duitse regio’s als de Eifel of het Zwarte Woud nog steeds verrassend rustig vergeleken met Zuid-Europese hotspots. Dat komt onder meer doordat veel Duitsers juist graag naar Italië, Oostenrijk of Spanje afreizen.”
De toenemende interesse voor Duitsland past ook in het beeld dat de meeste Nederlanders het liefst met de auto op vakantie gaan. Ook dit jaar geeft bijna twee derde aan met de auto te reizen, terwijl de helft van de vakantiegangers het vliegtuig neemt. Al zijn er ook mensen die zowel een auto- als vliegvakantie op de planning hebben staan. Opvallender is dat ruim een op de zeven ondervraagden aangeeft met de trein op reis te gaan.
Het onderzoek laat ook zien dat mannen iets vaker op zomervakantie gaat dan vrouwen. Ook tussen leeftijdsgroepen zijn verschillen, waarbij met name twintigers en dertigers vrijwel allemaal op reis gaan, maar ook van de zeventigplussers gaat nog altijd bijna 80 procent er even tussenuit.
“De cijfers liegen er niet om", zegt Jurg. “Ondanks economische tegenwind zien we dat vakantie voor Nederlanders geen luxe is, maar iets wat ze zichzelf blijven gunnen. Blijkbaar hebben we de ontspanning harder nodig dan ooit.”