Een bedrijf dat alarmsystemen voor senioren verkoopt, gaat klanten compenseren die tussen 1 januari 2022 en 31 augustus 2024 een systeem aan de deur hebben aangeschaft. Gedupeerden krijgen de mogelijkheid om hun abonnement kosteloos op te zeggen. Daarnaast heeft het bedrijf zijn werkwijze aangepast na ingrijpen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
De onderneming opereert onder de namen Persoonsalarmering B.V. en Nederlandse Seniorenalarmering B.V. en biedt alarmsystemen voor ouderen via huis-aan-huisverkoop, telefonische acquisitie en online verkoop. De ACM ontving klachten over agressieve wervingsmethoden, onduidelijke prijsstructuren en problematische opzeggingsvoorwaarden. Na een onderzoek door de toezichthouder heeft het bedrijf toegezegd deze praktijken stop te zetten en de gedupeerden te compenseren. Om die reden beëindigt de ACM haar onderzoek.
Volgens de toezichthouder moeten bedrijven die zich richten op een kwetsbare doelgroep extra zorgvuldig handelen. De ACM zal erop toezien dat de gemaakte afspraken worden nageleefd. Organisaties zoals ANBO-PCOB, die opkomen voor de belangen van ouderen, benadrukken dat consumenten eerlijk en zonder druk geïnformeerd moeten worden. Zij roepen bedrijven op om hun verantwoordelijkheid te nemen en transparantie en consumentenbelangen voorop te stellen.