De aandacht voor kunstmatige intelligentie (AI) in de zorg groeit, en dat is een positieve ontwikkeling, zegt Henk Herman Nap, expert bij Vilans, de Kennisorganisatie voor zorg en ondersteuning.
De aandacht voor kunstmatige intelligentie (AI) in de zorg groeit, en dat is een positieve ontwikkeling, zegt Henk Herman Nap, expert bij Vilans. AI kan bijdragen aan het verminderen van administratieve lasten en het verbeteren van zorgprocessen, zoals spraakgestuurd rapporteren en woordvoorspelling. Dit soort technologieën kunnen tijd besparen en de kwaliteit van rapportages verbeteren. Daarnaast worden zorgondersteunende robots, vooral in de langdurige en ouderenzorg, steeds meer ingezet dankzij AI.
Toch is AI niet de magische oplossing voor alle problemen in de zorg. Hoewel AI veel taken kan ondersteunen, is er nog veel ontwikkeling nodig voordat het bijvoorbeeld simpele fysieke zorgtaken kan overnemen. Bovendien brengt AI ook risico’s met zich mee. Zo kan een systeem dat vroegtijdig een val detecteert nuttig zijn, maar het risico bestaat dat zorgverleners te veel vertrouwen op de technologie en daardoor minder goed zelf in de gaten houden hoe het met een cliënt gaat. Aanleiding voor het commentaar is de aankondiging van de minister voor zorg dat ze zwaar wil inzetten op AI als oplossing voor personeelstekorten.
Volgens Nap komt het aan op het slim inzetten van AI, zonder de menselijke verantwoordelijkheid uit het oog te verliezen. Het is belangrijk dat zorgverleners blijven nadenken en niet blind vertrouwen op technologie, hoe handig die ook is. De integratie van AI in de zorg vraagt om aanpassingen in werkwijzen, wat tijd, aandacht en nieuwe vaardigheden vereist. Deze veranderingen komen echter niet vanzelf en moeten bewust worden ingevoerd in de dagelijkse zorgpraktijk.
Om de voordelen van AI optimaal te benutten, is het cruciaal dat er ruimte wordt gemaakt voor zorgprofessionals om ervaringen met AI te delen en van elkaar te leren. Daarnaast is structurele financiering voor digitale zorgprocessen belangrijk, vooral voor die technologieën waarvan de waarde al is bewezen. Tegelijkertijd moet er blijvend worden geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe digitale innovaties die zorg en ondersteuning verbeteren.. AI kan bijdragen aan het verminderen van administratieve lasten en het verbeteren van zorgprocessen, zoals spraakgestuurd rapporteren en woordvoorspelling. Dit soort technologieën kunnen tijd besparen en de kwaliteit van rapportages verbeteren. Daarnaast worden zorgondersteunende robots, vooral in de langdurige en ouderenzorg, steeds meer ingezet dankzij AI.
Toch is AI niet de magische oplossing voor alle problemen in de zorg. Hoewel AI veel taken kan ondersteunen, is er nog veel ontwikkeling nodig voordat het bijvoorbeeld simpele fysieke zorgtaken kan overnemen. Bovendien brengt AI ook risico’s met zich mee. Zo kan een systeem dat vroegtijdig een val detecteert nuttig zijn, maar het risico bestaat dat zorgverleners te veel vertrouwen op de technologie en daardoor minder goed zelf in de gaten houden hoe het met een cliënt gaat.
Volgens Nap komt het aan op het slim inzetten van AI, zonder de menselijke verantwoordelijkheid uit het oog te verliezen. Het is belangrijk dat zorgverleners blijven nadenken en niet blind vertrouwen op technologie, hoe handig die ook is. De integratie van AI in de zorg vraagt om aanpassingen in werkwijzen, wat tijd, aandacht en nieuwe vaardigheden vereist. Deze veranderingen komen echter niet vanzelf en moeten bewust worden ingevoerd in de dagelijkse zorgpraktijk.
Om de voordelen van AI optimaal te benutten, is het cruciaal dat er ruimte wordt gemaakt voor zorgprofessionals om ervaringen met AI te delen en van elkaar te leren. Daarnaast is structurele financiering voor digitale zorgprocessen belangrijk, vooral voor die technologieën waarvan de waarde al is bewezen. Tegelijkertijd moet er blijvend worden geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe digitale innovaties die zorg en ondersteuning verbeteren.