In Rotterdam groeit één op de vijf kinderen op in armoede, bijna twee keer zoveel als het landelijke gemiddelde. Joyce (23) en Domenique (26), alumni van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR), wilden meer doen om deze kinderen mentaal te ondersteunen. Tijdens hun masterscriptie ontdekten zij de BaSICS-training, een Amerikaanse methode die specifiek gericht is op kinderen in kwetsbare situaties. Nu, twee jaar later, zetten ze de training in Rotterdam op om kinderen tussen de elf en veertien jaar te helpen omgaan met de uitdagingen van armoede.
De BaSICS-training leert kinderen vaardigheden om beter met stress en emoties om te gaan. Domenique legt uit dat kinderen in armoede vaak andere manieren ontwikkelen om met tegenslagen om te gaan, wat een grote invloed kan hebben op hun verdere leven. De training bestaat uit zestien bijeenkomsten waarin de deelnemers leren praten over emoties, thuissituaties en persoonlijke ontwikkeling. "We vinden het belangrijk om een vertrouwensband op te bouwen en echt de diepte in te gaan," vertelt Joyce. Naast persoonlijke groei is er ook aandacht voor culturele identiteit, een essentieel thema in de superdiverse stad Rotterdam. "We helpen kinderen nadenken over vragen als 'Wie ben ik?' en 'Tot welke groepen behoor ik?'," voegt Domenique toe.
Een uniek onderdeel van de training is het verkennen van de wijk. De kinderen maken foto’s van plekken die ze belangrijk vinden en bespreken welke plekken hen een goed of slecht gevoel geven. Daarna bedenken ze projecten om hun buurt te verbeteren, zoals het aanleggen van een bloemperk of een sportveldje. "Op deze manier leren jongeren niet alleen hun wijk beter kennen, maar voelen ze zich ook gehoord en betrokken," zegt Domenique.
De gemeente Rotterdam steunt het project met subsidies, waaronder een innovatiebudget voor 2025. Daarnaast krijgen Joyce en Domenique begeleiding van de Amerikaanse ontwikkelaars van BaSICS, die onlangs naar Rotterdam kwamen om hen te ondersteunen. De training wordt uitgevoerd in samenwerking met welzijnsorganisaties WMO Radar en SOL.
Voor beide oprichters is deze training een manier om hun persoonlijke drijfveren waar te maken. Joyce groeide zelf op in een situatie waar ondersteuning welkom was geweest, terwijl Domenique tijdens vrijwilligerswerk in het buitenland zag hoe armoede kinderen beïnvloedt. Met hun training hopen ze een blijvend verschil te maken voor Rotterdamse kinderen en hen sterker en veerkrachtiger te maken in een uitdagende omgeving.
Foto: Joyce en Domenique | Bron: Erasmus Universiteit