De belangenorganisatie voor senioren ANBO-PCOB wil een einde maken aan de verplichte rijbewijskeuring voor 75-plussers. Volgens beleidsadviseur Alex van Scherpenzeel is de huidige keuringsprocedure onnodig belastend en draagt deze nauwelijks bij aan de verkeersveiligheid.
Uit het jaarverslag 2023 van het CBR blijkt dat van de 758.739 beoordeelde gezondheidsverklaringen slechts 3.595 mensen als ongeschikt werden beoordeeld. Dit komt neer op minder dan 0,5 procent van alle keuringen. Deze verklaringen zijn niet alleen afkomstig van 75-plussers, maar ook van nieuwe rijbewijsaanvragers.
De huidige regeling treft een grote groep Nederlanders. Meer dan een miljoen 75-plussers beschikken over een B-rijbewijs. Zij moeten elke vijf jaar opnieuw gekeurd worden, wat neerkomt op ongeveer 210.000 keuringen per jaar. De kosten voor deze keuringen kunnen oplopen tot honderden euro's, vooral wanneer een specialistisch onderzoek nodig is.
ANBO-PCOB stelt een andere aanpak voor waarbij leeftijd niet langer bepalend is voor de medische keuring. In plaats daarvan zou er meer aandacht moeten komen voor de algemene rijvaardigheid van bestuurders. Ook pleit de organisatie voor een meldplicht bij medische aandoeningen die de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden.
Daarnaast vraagt de belangenorganisatie om strengere handhaving bij alcohol- en drugsgebruik in het verkeer en asociaal rijgedrag. Ook zou het CBR actiever moeten communiceren over wijzigingen in de verkeersregels.
De discussie over de rijbewijskeuring kwam recent aan bod in het tv-programma Max Meldpunt, waar verschillende klachten werden besproken over de lange wachttijden en hoge kosten van de keuringen.