Steeds meer diensten van banken verplaatsen zich naar het digitale domein, maar niet iedereen kan of wil zijn bankzaken online regelen. Om ervoor te zorgen dat ook niet-digitale klanten zelfstandig hun bankzaken kunnen blijven doen, hebben vier grote Nederlandse banken—ABN AMRO, Rabobank, ING en Volksbank—het afgelopen jaar maatregelen getroffen. Deze ondersteuning komt mede dankzij jarenlange inspanningen van ANBO en PCOB, belangenorganisaties die zich inzetten voor ouderen.
ABN AMRO heeft in deze richting stappen gezet door 90.000 van zijn klanten te informeren over de beschikbaarheid van Hulp bij Bankzaken Adviseurs. Deze klanten ontvingen een brief met een speciaal telefoonnummer, zodat zij eenvoudig toegang hebben tot ondersteuning bij bankzaken. ING heeft een speciaal telefoonnummer ingesteld voor stapsgewijze begeleiding bij digitale bankzaken. Voor oudere klanten die telefonisch contact zoeken, heeft Rabobank spraakherkenning uitgeschakeld voor mensen boven de 80 jaar, waardoor zij direct met een medewerker kunnen spreken zonder door geautomatiseerde keuzes te navigeren.
Daarnaast heeft Volksbank uitgebreid onderzoek gedaan naar de behoeften van mensen met auditieve, visuele of motorische beperkingen. Aan de hand van interviews met deze groepen worden producten en diensten van Volksbank, waaronder merken als SNS Bank en ASN Bank, aangepast om beter te voldoen aan de behoeften van niet-digitale en beperkte klanten.
In samenwerking met de Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken heeft ANBO-PCOB ook een flyer samengesteld waarin voor elke bank duidelijk wordt gemaakt welke hulp en oefenmogelijkheden beschikbaar zijn.
De initiatieven zijn bedoeld om niet-digitale klanten te helpen hun bankzaken zelfstandig te blijven regelen en om de toegankelijkheid van bankdiensten te waarborgen in een tijd waarin steeds meer diensten digitaliseren.