Overslaan en naar de inhoud gaan

Banken vergroten ondersteuning voor niet-digitale klanten dankzij inspanningen van ANBO-PCOB

Werk & Inkomen
04/11/2024, 10:44

Steeds meer diensten van banken verplaatsen zich naar het digitale domein, maar niet iedereen kan of wil zijn bankzaken online regelen. Om ervoor te zorgen dat ook niet-digitale klanten zelfstandig hun bankzaken kunnen blijven doen, hebben vier grote Nederlandse banken—ABN AMRO, Rabobank, ING en Volksbank—het afgelopen jaar maatregelen getroffen. Deze ondersteuning komt mede dankzij jarenlange inspanningen van ANBO en PCOB, belangenorganisaties die zich inzetten voor ouderen.

 

ABN AMRO heeft in deze richting stappen gezet door 90.000 van zijn klanten te informeren over de beschikbaarheid van Hulp bij Bankzaken Adviseurs. Deze klanten ontvingen een brief met een speciaal telefoonnummer, zodat zij eenvoudig toegang hebben tot ondersteuning bij bankzaken. ING heeft een speciaal telefoonnummer ingesteld voor stapsgewijze begeleiding bij digitale bankzaken. Voor oudere klanten die telefonisch contact zoeken, heeft Rabobank spraakherkenning uitgeschakeld voor mensen boven de 80 jaar, waardoor zij direct met een medewerker kunnen spreken zonder door geautomatiseerde keuzes te navigeren.

 

Daarnaast heeft Volksbank uitgebreid onderzoek gedaan naar de behoeften van mensen met auditieve, visuele of motorische beperkingen. Aan de hand van interviews met deze groepen worden producten en diensten van Volksbank, waaronder merken als SNS Bank en ASN Bank, aangepast om beter te voldoen aan de behoeften van niet-digitale en beperkte klanten.

 

In samenwerking met de Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken heeft ANBO-PCOB ook een flyer samengesteld waarin voor elke bank duidelijk wordt gemaakt welke hulp en oefenmogelijkheden beschikbaar zijn. 

 

De initiatieven zijn bedoeld om niet-digitale klanten te helpen hun bankzaken zelfstandig te blijven regelen en om de toegankelijkheid van bankdiensten te waarborgen in een tijd waarin steeds meer diensten digitaliseren.

online shoppen met creditcard
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Kinderombudsman wil betekenisvolle participatie kinderburgemeester Rotterdam

Rotterdam

De Kinderombudsman Rotterdam-Rijnmond (ORR) heeft zorgen geuit over de nieuwe opzet van de kinderburgemeester en kinderraad in Rotterdam. In een brief aan de gemeenteraad vraagt ombudsman Stans Goudsmit concrete waarborgen voor betekenisvolle kinderparticipatie.Het College van B&W stuurde op 8 april een brief over de voortzetting van de... Lees meer

2 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Nieuwe MyMoney app geeft Nederlanders grip op pensioentoekomst 

Werk & Inkomen

De invoering van de Wet toekomst pensioenen (Wtp) zorgt voor meer onzekerheid over de financiële toekomst van Nederlanders. Velen vragen zich af hoeveel pensioen zij kunnen verwachten en wat hun huidige financiële waarde is. De financiële MyMoney app biedt een oplossing door volledig inzicht te geven in persoonlijke geldzaken, van woningwaarde en... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Rotterdam bundelt krachten in ‘Rotterdams Goed Wonen’  

Wonen

Rotterdam lanceert het programma ‘Rotterdams Goed Wonen’, een nieuwe, krachtige aanpak om woonproblemen in kwetsbare wijken doeltreffender aan te pakken. Gemeente, woningcorporaties, politie, zorgpartners en andere betrokkenen werken intensief samen om misstanden in woningen – van overbewoning tot achterstallig onderhoud – aan te pakken en de... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.