Overslaan en naar de inhoud gaan

Bewonersbelang: 3e stadsbrug wordt desastreus voor De Esch

Rotterdam
20/01/2025, 08:29

De beleidsnota Wateratlas staat politiek opnieuw in het middelpunt van de belangstelling en dat komt omdat het nauwelijks een nota is maar een opsomming van vergaande ingrepen in de deelgebieden aan de Nieuwe Maas. Vooral de toegepaste zonering is ingrijpend. Maar ook "het gesprek met de stad" ontbreekt. Symptomatisch voor de gebrekkigheid wordt deelgebied De Esch genoemd. 

 

‘’Hoog tijd dat dit soort beleidsnota’s niet langer louter vanaf de burelen van Stadsontwikkeling en ingehuurde consultants wordt opgesteld, maar in samenspraak tussen gemeente, bewoners, ondernemers en opdrachtnemers van projecten in die deelgebieden. Met andere woorden: hoe komen we van gebrekkige naar gedegen participatie’’, zeggen de vertegenwoordigers van het Kennisnetwerk Impact & Platform Bewonersbelang bij Ruimtelijke Ordening.

 

‘’De kleine en in principe kansrijke wijk De Esch wordt belaagd door een coalitie van Ontwikkelaars, die door de wethouder en Stadsontwikkeling op de wijk zijn losgelaten. De gevolgen zullen desastreus zijn, gezien een door SO afgegeven beschrijving van de aanpak: “De ontwikkelplots kunnen mogelijk door aanzienlijke verdichting wel rendabel ontwikkeld worden, maar er zullen onvoldoende middelen uit voortvloeien om de benodigde kwalitatieve maatregelen in de omgeving mee te kunnen dekken.” 

 

Volgens het bewonersbelang denkt bouwwethouder Zeegers ‘’als klap op de vuurpijl’’ dat er aan de voet van de Tympanonflat in de hoge ruimten onder de opritten nachthoreca gelegitimeerd kan worden. ‘’Het mag duidelijk zijn dat dit alles regelrecht in strijd is met de nu geldende Omgevingswet: deze is namelijk gericht op het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en niet alleen op een goede ruimtelijke ordening.’’

 

Het bewonersbelang wijst in dat verband op de in werking getreden Wet Natuurherstel waarin is bepaald dat tot 2030 geen groen mag verdwijnen uit verstedelijkt gebied en er vanaf die datum zelfs 5 % groen toegevoegd moet worden.

 

Oók in financieel opzicht constateert men voor de bewoners louter achteruitgang. ‘’Met het kostbare en risicovol project 3e stadsbrug en het financieel “ravijnjaar” 2026 in het verschiet, dreigt alles desastreus uit te pakken.’’

De Esch Rotterdam
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Rotterdam Airport gaat in 2028 maximaal 12 weken dicht  

Mobiliteit

In 2028 krijgt de start-landingsbaan van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) een grote onderhoudsbeurt. Het werk is ingepland in de eerste helft van 2028 en duurt naar verwachting 6 tot 12 weken. Tijdens de werkzaamheden is de baan buiten gebruik. Rotterdam The Hague Airport heeft maar één start-landingsbaan, waardoor er tijdens de werkzaamheden dus... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Workshop Max Pechstein in de Kunsthal

Rotterdam

Ontdek in de tentoonstelling Max Pechstein in de Rotterdamse Kunsthal  Expression of Harony de kleurrijke schilderijen van de Duitse expressionistische schilder Max Pechstein: van helderblauwe watervallen en tropische bloemen tot krachtige portretten en herinneringen aan verre reizen. Ga hierna zelf aan de slag en schilder of krijt in de stijl van... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

1 op de 10 Nederlanders zonder reisverzekering op pad

Veiligheid

Nog altijd 9% van de Nederlanders reist zonder reisverzekering. Binnen deze groep vindt 16% een verzekering te duur, 13% vertrouwt op de zorgverzekering als het gaat om medische kosten in het buitenland – vaak ten onrechte – en een kwart denkt simpelweg voorzichtig genoeg te zijn om ongelukken te voorkomen. Dat blijkt uit onderzoek van alarmcentrale... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.