De afgelopen maanden blijven Nederlanders merken dat hun financiële situatie onder druk staat. Zo blijkt uit onderzoek van Markteffect dat maar liefst 73% van de Nederlanders het gevoel heeft dat zij qua financiële middelen er het afgelopen half jaar op achteruit zijn gegaan.
Verder geeft bijna de helft van de Nederlanders (45%) aan dat zij minder sparen dan een half jaar geleden. Slechts 9% van de Nederlanders geeft aan dat de inflatie geen invloed heeft op hun dagelijks leven. En dat blijft niet zonder gevolgen: 19% van de Nederlanders ligt er soms wakker van en 16% van de Nederlanders heeft moeite om de maandelijkse rekeningen te betalen.
1. 48% van de Nederlanders heeft het idee dat hij/zij zijn/haar bestedingspatroon het afgelopen half jaar heeft aangepast vanwege de inflatie;
2. Slechts 9% van de Nederlanders geeft aan dat de inflatie geen invloed heeft op hun dagelijks leven;
3. Op dit moment beoordelen Nederlanders hun financiële situatie gemiddeld met een 7,1. Jongeren onder de 35 jaar geven hun situatie een 6,7, terwijl 55-plussers deze waarderen met een 7,4.
Bijna de helft van de Nederlanders (48%) heeft het idee dat hij/zij zijn/haar bestedingspatroon het afgelopen half jaar heeft aangepast. Om de gevolgen te beperken, zijn de meeste aanpassingen gemaakt op het gebied van:
1. Boodschappen (72%)
2. Kleding (56%)
3. Uitjes (43%)
4. Vakantie (37%)
5. Abonnementen (28%)
6. Hobby’s (26%)
7. Goede doelen (18%)
8. Kansspelen (loterijen, krasloten etc.) (14%)
9. Elektronica (14%)
10. Sport (13%)
De supermarkt blijft voor veel Nederlanders, net als bij de vorige meting in oktober 2024, dé plek om te besparen. Nederlanders die hun bestedingspatroon hebben aangepast op de categorie boodschappen, maken vaker gebruik van aanbiedingen of kortingen (67%), kopen vaker goedkopere merken of huismerken (62%) of vergelijken de prijzen vaker dan voorheen (50%).
Ook wordt er bewuster gewinkeld: 68% van de Nederlanders vermindert impulsieve aankopen door bijvoorbeeld met een boodschappenlijstje op pad te gaan. Verder besluit 51% van de Nederlanders om bepaalde – te dure – producten in de supermarkt niet meer te kopen.
Om de kosten te drukken, zegt 40% van de Nederlanders minder vaak uitstapjes te maken. Ook vakanties worden getroffen door de stijgende kosten: 34% van de Nederlanders is van plan om minder vaak op vakantie te gaan of juist dichter bij huis te blijven.
Ook op het gebied van verzekeringen wordt kritisch gekeken naar de kosten. Een op de vijf Nederlanders (20%) heeft een of meerdere verzekeringen aangepast of stopgezet om geld te besparen. Daarnaast is 19% van de Nederlanders dit jaar overgestapt op een goedkopere zorgverzekering en kiest 17% bewust voor een hoger eigen risico, om zo de maandelijkse premie te verlagen.
Op dit moment beoordelen Nederlanders hun financiële situatie gemiddeld met een 7,1. Jongeren onder de 35 jaar geven hun situatie een lager rapportcijfer, namelijk een 6,7. Ouderen van 55 jaar en ouder zijn daarentegen positiever en beoordelen hun financiële situatie met een 7,4. Dit laat zien dat, ondanks de economische uitdagingen, veel Nederlanders hun financiële situatie over het algemeen als redelijk positief ervaren.
Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Markteffect in maart 2025 onder een representatieve steekproef van 1.007 Nederlandse consumenten van 18 jaar en ouder.