Uit onderzoek van Multiscope blijkt dat 31% van de Nederlanders één of meerdere producten gebruikt om de slaap te verbeteren. Oordopjes zijn het populairst en worden door 10% van de bevolking gebruikt, gevolgd door verduisteringsgordijnen (9%). Andere producten, zoals slaapmaskers, supplementen en verzwaringsdekens, worden minder vaak ingezet maar zijn wel deel van de strategieën die consumenten toepassen om hun nachtrust te optimaliseren.
De studie, uitgevoerd onder ruim 5.300 Nederlanders, laat zien dat mannen en 50-plussers hun slaapkwaliteit hoger beoordelen dan vrouwen en jongere leeftijdsgroepen. Gemiddeld geven Nederlanders hun slaap een score van 6,9 op een schaal van 0 tot 10. Mannen en 50-plussers scoren gemiddeld een 7,1, terwijl vrouwen en jongere leeftijdsgroepen blijven steken op een 6,8.
Daarnaast toont het onderzoek duidelijke verschillen in het gebruik van slaapproducten tussen mannen en vrouwen. Vrouwen geven de voorkeur aan producten die externe prikkels verminderen, zoals oordopjes, slaapmaskers en verduisteringsgordijnen. Bijna driekwart van de oordopjesgebruikers is vrouw, net als het merendeel van de gebruikers van slaapmaskers (71%) en verzwaringsdekens (81%). Mannen daarentegen gebruiken vaker producten tegen snurken, zoals neusspreiders, mondtape en anti-snurkbeugels.
De gegevens zijn afkomstig uit de Healthy Lifestyle Monitor, een uitgebreid onderzoek naar verschillende aspecten van gezondheid, waaronder slaap, voeding en ontspanning. De inzichten bieden een kijkje in de slaapgewoonten van Nederlanders en de toenemende populariteit van hulpmiddelen om een betere nachtrust te bereiken.