Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (60,4%) heeft een negatieve ervaring gehad met de levering of kwaliteit van producten die bij Chinese webshops zijn besteld. Dat blijkt uit onderzoek van Onderneming.nl. Toch worden Chinese webshops, die bovenal bekend staan om de spotgoedkope prijzen, ondanks de negatieve ervaringen van consumenten steeds populairder.
Dat Nederlanders gevoelig zijn voor lage prijzen, bleek onlangs maar weer uit een rapport van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor Nederlandse webwinkels. Nederlanders deden in twee jaar tijd 68% meer aankopen bij Chinese webshops. Niettemin blijkt dat maar liefst 54% van de consumenten nooit een product van €50,- of meer via een Chinese webshop bestellen.
Ondanks de groei van aankopen bij buitenlandse webshops, hebben Nederlandse consumenten de webshops in eigen land nog altijd hoog in het vaandel staan. Zo geeft 64% van de Nederlandse consumenten aan dat zij liever meer betalen voor een product wanneer zij weten dat het door een Nederlandse webwinkel wordt geleverd.
Ook de Europese milieu- en veiligheidseisen blijken belangrijk te zijn voor de Nederlandse consument. Meer dan de helft (53%) vindt het kwalijk wanneer een product niet aan dezelfde eisen voldoet als waar fabrikanten in Europa zich aan moeten houden. Dertig procent zegt zich neutraal te verhouden ten opzichte van de kwestie, 18% geeft aan dat het hen niet stoort.
Dat producten die afkomstig zijn van Chinese webshops niet aan Europese milieu- en veiligheidseisen voldoen, komt relatief vaak voor. Eerder dit jaar kwam de brancheorganisatie voor kinderspeelgoed TIE (Toy Industries of Europe) al naar buiten met een rapport over de webwinkel Temu. Daaruit bleek dat 95% van het geteste speelgoed een gevaar voor kinderen kan vormen, en geen van de producten voldoet aan de Europese veiligheidseisen. Het gaat hierbij niet alleen om snij- of verstikkingsgevaar, maar ook (te) hoge concentraties aan zware metalen in bijvoorbeeld 'slime'.
Doordat Chinese webshops artikelen voor bodemprijzen aanbieden, dreigt het gevaar van overconsumptie. Spullen met lage kwaliteit zoals kleding die enkele keren worden gedragen en vervolgens, tegen eenzelfde lage prijs, vervangen worden. Geconfronteerd met de impact op het milieu die dit met zich meebrengt, pleit 41% van de Nederlandse consumenten voor strengere regelgeving voor Chinese webwinkels.
Het respondentenpanel bestaat uit een representatieve greep uit de Nederlandse samenleving en voldoet aan de ISO norm 20252 om een zo hoog mogelijke kwaliteit en betrouwbaarheid van ons onderzoek te garanderen. Onderneming.nl heeft dit onderzoek uitgezet binnen een representatieve groep van 1000 respondenten. De uitslagen van ons onderzoek delen we uitsluitend in de vorm van geschreven nieuwsrapportages en dienen geen andere doeleinden.