De Consumentenbond roept eigenaren van mogelijk getroffen dieselauto's uit 2015 op om snel hun voertuiggegevens bij de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) op te vragen en veilig te stellen. Deze gegevens zijn essentieel voor deelname aan lopende schadeclaims tegen Volkswagen, maar verdwijnen binnenkort uit de RDW-database vanwege de bewaartermijn van negen jaar. Het dieselschandaal kwam in september 2015 aan het licht toen bleek dat Volkswagen verboden software had geïnstalleerd die ervoor zorgde dat auto's tijdens tests schonere uitstootwaarden lieten zien dan in werkelijkheid. Gedupeerde eigenaren hebben recht op schadevergoedingen tussen de 1500 en 4400 euro, hoewel Volkswagen tegen alle uitspraken in beroep is gegaan.
Consumenten die willen deelnemen aan de collectieve claim moeten kunnen aantonen dat ze een sjoemeldiesel bezitten of hebben bezeten. Via DigiD kunnen ze kosteloos een historisch kentekenoverzicht opvragen bij de RDW en dit vervolgens opslaan in hun persoonlijke dossier bij Consumentenbond Claimservice. De Consumentenbond werkt in deze zaak samen met Stichting Car Claim en de Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting (VGDES), die gezamenlijk meer dan 90.000 claims vertegenwoordigen. Guido van Woerkom, voorzitter van Stichting Car Claim, benadrukt het belang van deze samenwerking om maximale druk op de autofabrikanten uit te oefenen. Dick Bouma van VGDES sluit zich hierbij aan en stelt dat de gezamenlijke boodschap aan Volkswagen duidelijk is: alle gedupeerden moeten worden gecompenseerd.
Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, benadrukt de urgentie: "Binnenkort verdwijnen de gegevens over 2015 uit de RDW-database. Het is daarom cruciaal dat consumenten nu handelen om hun bewijsmateriaal veilig te stellen."