Het consumentenvertrouwen is in december opnieuw gedaald, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De graadmeter zakte naar -26, één punt lager dan in november. Deze daling past in het beeld van een jaar waarin het verwachte herstel van het consumentenvertrouwen uitbleef. De verslechtering komt vooral door een negatiever oordeel over de Nederlandse economie. Consumenten zijn somberder geworden over zowel de huidige economische situatie als de vooruitzichten voor de komende twaalf maanden. De deelindicator voor het economisch klimaat daalde van -43 naar -45.
Ook de koopbereidheid nam licht af. Deze indicator zakte van -12 naar -13. Hoewel consumenten de tijd voor grote aankopen iets minder ongunstig beoordeelden dan in november, zijn ze pessimistischer geworden over hun financiële situatie in het komende jaar. Het huidige vertrouwensniveau van -26 ligt ver onder het langjarige gemiddelde van -10 over de afgelopen twintig jaar. Ter vergelijking: in januari 2000 bereikte het consumentenvertrouwen zijn hoogste punt ooit met een stand van 36. Het dieptepunt werd bereikt in september en oktober 2022, toen de indicator -59 aanwees.
Het CBS meet het consumentenvertrouwen maandelijks sinds 1986. De graadmeter wordt bepaald door het gemiddelde te nemen van vijf verschillende vragen aan consumenten. Bij deze vragen wordt gekeken naar het saldo tussen positieve en negatieve antwoorden, waarbij een volledig positief sentiment zou resulteren in een score van 100 en een volledig negatief sentiment in -100. De laatste cijfers tonen aan dat het vertrouwen van Nederlandse consumenten in 2024 nauwelijks is verbeterd. Aan het begin van het jaar stond de indicator op -28, en nu, twaalf maanden later, is deze slechts twee punten hoger uitgekomen op -26.