De overslag in de Rotterdamse haven is in de eerste negen maanden van 2024 met 0,4% gedaald, wat neerkomt op een totaal van 328,6 miljoen ton. Dit is een lichte afname ten opzichte van dezelfde periode in 2023, toen 329,9 miljoen ton werd overslagen. De containersector was echter een opvallende groeier, met een toename van 3,0% in gewicht en 2,2% in het aantal containers (TEU). Ook de overslag van ijzererts en schroot groeide met 11,1%, wat neerkomt op 2,3 miljoen ton extra. De totale daling in overslag is vooral te wijten aan afgenomen volumes van kolen en ruwe olie.
Boudewijn Siemons, CEO van het Havenbedrijf Rotterdam, geeft aan dat de stijging in containeroverslag te danken is aan het verbeterde consumentenvertrouwen, wat heeft geleid tot meer uitgaven en een toename in de vraag naar goederen. "De stijging van containers is bemoedigend, maar de daling in andere segmenten, zoals kolen, toont aan dat de Europese industrie nog steeds worstelt met hoge energiekosten en concurrentie," zegt Siemons. Hij verwacht geen grote verschuivingen in de goederenstromen voor de rest van het jaar, mede door geopolitieke uitdagingen en verstoringen in de wereldwijde logistieke ketens.
De overslag van droog massagoed daalde met 0,9%. Ondanks een toename van ijzererts en schroot met 11,1% en ander droog massagoed met 20%, zorgde de dalende overslag van kolen voor een negatief resultaat. De overslag van energiekolen daalde met 26,6%, vooral door de afnemende vraag naar kolengestookte energie. Duurzame energie vormt nu 58% van de stroommix in Nederland en 59% in Duitsland. Agribulk steeg met 2%, ondanks een daling in de aanvoer van sojabonen door slechte oogsten en stijgende prijzen.
De overslag van nat massagoed daalde met 1,7%. De afname van ruwe olie met 3,6% was een belangrijke oorzaak, mede door onderhoud aan een Duitse raffinaderij. LNG-overslag bleef vrijwel stabiel, met een kleine daling, doordat aardgasvoorraden in Europa hoog zijn. De overslag van biobrandstoffen daalde ook, door verminderde export.
De containeroverslag steeg met 3,0% in gewicht en 2,2% in het aantal containers. Dit herstel is vooral te danken aan de herstellende consumentenbestedingen na een periode van afnemende koopkracht. Hoewel de export van eindproducten zoals auto-onderdelen achterblijft door zwakke industriële productie, zorgt het omvaren van schepen via Kaap de Goede Hoop en het afnemende havenverkeer in andere regio's voor een sterke piekbelasting op Rotterdamse terminals.
De overslag in het breakbulk-segment daalde met 4,7%, vooral door afnemend RoRo-verkeer (-3,5%) en minder op- en overslag van staal en non-ferro-metalen (-9,5%).