Bedrijven die importcontainers ontvangen uit het Verre Oosten en Oceanië worden vanaf nu door deepsea-rederijen en cargadoors aangesloten op de Rotterdamse Vertrouwensketen. Deze overstap betekent dat het vrijstellen van containers vanaf 3 februari 2025 alleen nog gebeurt via de veilige en betrouwbare methode van de Vertrouwensketen, waarbij het gebruik van fraudegevoelige pincodes wordt beëindigd.
Met de toevoeging van het Verre Oosten en Oceanië zijn alle intercontinentale vaargebieden die via de Rotterdamse haven importcontainers vervoeren, opgenomen in de Vertrouwensketen. Vorige maand zijn bedrijven uit Afrika, het Midden-Oosten, India en Pakistan succesvol overgestapt op deze methode. Ook intra-Europese en feederlading zullen naar verwachting later in 2025 onderdeel worden van de Vertrouwensketen.
Sinds de introductie van de Vertrouwensketen zijn meer dan 630.000 importcontainers via deze methode afgehandeld, waarbij 1475 verladers en expediteurs en 960 vervoerders zijn aangesloten. Grote deepsea-rederijen zoals Maersk, MSC, COSCO Shipping, Hapag-Lloyd, CMA CGM en andere marktleiders zijn betrokken bij deze werkwijze, die ervoor zorgt dat importcontainers veilig en zonder pincode kunnen worden opgehaald. Hierdoor beschikt de haven van Rotterdam over een uniforme en fraudebestendige werkwijze.
Rederijen en cargadoors nemen het initiatief om bedrijven aan te sluiten en vragen klanten actief over te stappen op de nieuwe werkwijze. Bedrijven die sneller willen overstappen, kunnen echter ook zelf contact opnemen met hun rederij om deel uit te maken van deze veiliger keten.