Overslaan en naar de inhoud gaan

Den Haag breidt zero-emissiezone uit met uitzondering voor Scheveningse haven

Participatie
03/12/2024, 11:13

Het gemeentebestuur van Den Haag heeft plannen aangekondigd om de bestaande zero-emissiezone in het stadscentrum per 1 januari 2026 uit te breiden richting de kust. Nieuwe bestel- en vrachtauto’s die deze zone willen betreden, moeten vanaf 2026 minder vervuilend zijn en vanaf 2030 volledig uitstootvrij opereren. De Scheveningse haven vormt een uitzondering op deze uitbreiding; hier wordt een milieuzone ingevoerd om de uitstoot te verminderen zonder de unieke bedrijvigheid in het gebied te belemmeren.

 

Volgens wethouder Robert Barker (Buitenruimte, Dierenwelzijn, Milieu) is de uitbreiding noodzakelijk vanwege de impact van vervuilde lucht op de volksgezondheid en de natuur. “Iedere dag ademen Hagenaars vervuilde lucht in. Eén op de vijf hartinfarcten in de regio Haaglanden komt door slechte luchtkwaliteit. We moeten nu werk maken van schone lucht,” aldus Barker.

 

Bij de Scheveningse haven, waar veel bedrijven afhankelijk zijn van gespecialiseerde voertuigen zoals koel- en vriestransport, zou een zero-emissiezone operationele problemen opleveren. Na gesprekken met ondernemers en brancheorganisaties is besloten de haven uit te zonderen van de strikte eisen van een zero-emissiezone. In plaats daarvan wordt een milieuzone ingevoerd, waarmee uitstoot van uitlaatgassen wordt beperkt. Barker benadrukt dat deze aanpassing een balans biedt tussen de economische belangen van de haven en de noodzaak van schonere lucht.

 

Ondernemersorganisaties, waaronder VNO-NCW regio Den Haag, reageren positief op het besluit. Voorzitter Robert Medenblik noemt de uitzondering voor de haven een voorbeeld van constructieve samenwerking tussen gemeente en ondernemers. “Het biedt de duidelijkheid die ondernemers in de Scheveningse haven verdienen,” stelt hij.

 

De uitbreiding van de zero-emissiezone zal stadsdelen als Loosduinen, Segbroek en Scheveningen omvatten. Voor bestaande voertuigen geldt een overgangsregeling, waarbij de schoonste bestelauto’s tot 2028 toegang krijgen tot de zone en vrachtwagens tot 2030. De gemeente biedt subsidies voor het vervangen van vervuilende voertuigen en stelt logistieke makelaars beschikbaar om ondernemers te ondersteunen bij de overstap naar schoner vervoer. Daarnaast kunnen ondernemers die nog niet aan de eisen kunnen voldoen, tijdelijke ontheffingen aanvragen.

zero emissie Den Haag
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Kinderombudsman wil betekenisvolle participatie kinderburgemeester Rotterdam

Rotterdam

De Kinderombudsman Rotterdam-Rijnmond (ORR) heeft zorgen geuit over de nieuwe opzet van de kinderburgemeester en kinderraad in Rotterdam. In een brief aan de gemeenteraad vraagt ombudsman Stans Goudsmit concrete waarborgen voor betekenisvolle kinderparticipatie.Het College van B&W stuurde op 8 april een brief over de voortzetting van de... Lees meer

2 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Nieuwe MyMoney app geeft Nederlanders grip op pensioentoekomst 

Werk & Inkomen

De invoering van de Wet toekomst pensioenen (Wtp) zorgt voor meer onzekerheid over de financiële toekomst van Nederlanders. Velen vragen zich af hoeveel pensioen zij kunnen verwachten en wat hun huidige financiële waarde is. De financiële MyMoney app biedt een oplossing door volledig inzicht te geven in persoonlijke geldzaken, van woningwaarde en... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Rotterdam bundelt krachten in ‘Rotterdams Goed Wonen’  

Wonen

Rotterdam lanceert het programma ‘Rotterdams Goed Wonen’, een nieuwe, krachtige aanpak om woonproblemen in kwetsbare wijken doeltreffender aan te pakken. Gemeente, woningcorporaties, politie, zorgpartners en andere betrokkenen werken intensief samen om misstanden in woningen – van overbewoning tot achterstallig onderhoud – aan te pakken en de... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.