De gemeente Den Haag zet een grote stap naar meer straten met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Deze maatregel is bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren en de leefbaarheid in de stad te verhogen. Volgens onderzoek is de kans op een dodelijk ongeval op een weg met een maximumsnelheid van 50 km/u tien keer groter dan op een weg met een limiet van 30 km/u. Bovendien vindt meer dan 75% van de verkeersongevallen in Den Haag plaats op 50 km/u-wegen, die slechts 35% van het totale wegennet uitmaken.
Wethouder Arjen Kapteijns (mobiliteit) benadrukt het belang van deze maatregel: “Verkeersveiligheid heeft onze hoogste prioriteit. Door de snelheid te verlagen naar 30 kilometer per uur, doen we een enorme investering in de verkeersveiligheid en verhogen we de leefbaarheid voor onze inwoners. We zetten hiermee een belangrijke stap in de richting van onze ambitie van nul verkeersslachtoffers in 2040.”
De invoering van de nieuwe snelheidslimiet wordt grotendeels gecombineerd met geplande wegwerkzaamheden, zoals rioolrenovaties. Hierdoor kan de maatregel efficiënt worden doorgevoerd met minimale extra overlast voor bewoners. In totaal worden 110 straten aangepast, waarvan 72 zijn afgestemd met nood- en hulpdiensten en HTM om de bereikbaarheid van de stad te waarborgen. De overige 38 straten, vaak woonstraten, maken geen deel uit van hoofdverkeersroutes en kunnen gemakkelijker worden omgevormd tot 30 km/u-wegen.
Voorbeelden van straten waar de nieuwe snelheid wordt ingevoerd zijn de Theresiastraat, Bankastraat, Sportlaan (tussen de Kwartellaan en de Houtrustweg), Kerkhoflaan, Pletterijkade en de Kempstraat (tussen Schalkburgerstraat en Hobbemaplein).