Wat verdienen de chauffeurs die verantwoordelijk zijn voor het halen en brengen van ouderen in het kader van het stedelijk doelgroepenvervoer? Raadslid Tak van de PvdA en zijn college Ellen Verkoelen van de Jongere Ouderen Unie zijn er buitengewoon nieuwsgierig naar omdat ze eigenlijk vrezen dat het voor die chauffeurs belabberd geregeld is.
”De lonen van taxichauffeurs zijn al jaren een punt van discussie en het is bekend dat veel chauffeurs moeilijk kunnen rondkomen. De branche Zorgvervoer en Taxi heeft een cao, maar veel chauffeurs vallen daar niet eens onder en worden daardoor kwetsbaar’’, schrijft Tak namens Verkoelen om eraan toe te voegen: ‘’Rotterdam hecht aan goed werkgeverschap en heeft een morele verplichting om een eerlijk loon te realiseren voor aanbestede partijen.’’
Met de wetenschap dat zorgwethouder Buijt aan de vooravond staat van een nieuwe inkoopronde doelgroepenvervoer, kan het stadsbestuur dus ook nu – vinden Tak en Verkoelen - aan de knoppen kan draaien van de inkoopvoorwaarden, ‘’en dus ook beslissingen kan nemen over de arbeidsvoorwaarden van chauffeurs.’’
Hun voorstel is dan ook dat in de contractvoorwaarden het gemeentelijk minimum uurloon uit de gemeente cao wordt opgenomen.