Attent zijn lijkt zo simpel, maar voor Nederlanders blijkt het toch een steeds grotere uitdaging. Hoewel goede voornemens vaak draaien om meer aandacht voor anderen, zegt 76% van de Nederlanders zichzelf attent te vinden, een daling ten opzichte van de 81% van vorig jaar. Dit blijkt uit onderzoek van Hallmark. Waarom lukt het ons minder goed om attent te zijn, ondanks de beste bedoelingen? En wie krijgt de meeste aandacht: vrienden, familie of juist collega’s?
Kleine gebaren hebben grote impact, zo blijkt. 80% verstaat het tonen van oprechte interesse onder attent zijn. 77% waardeert een persoonlijk kaartje, maar ook een simpel compliment (75%) of luisterend oor (70%) wordt als attent gezien. Digitale attenties? Die zijn minder impactvol; 38% vindt een felicitatie via WhatsApp attent en 10% schaart een like op social media onder attent zijn.
De wens om attent te zijn, botst vaak met de realiteit. Voor veel mensen is de angst om opdringerig over te komen (44%) een grote drempel. Dit leidt ertoe dat ze afstand houden, zelfs van mensen die belangrijk voor hen zijn. Daarnaast speelt een druk en chaotisch leven een rol: 36% geeft aan dat attent zijn vaak naar de achtergrond verdwijnt door dagelijkse hectiek. Werkdruk blijft een andere grote factor: 29% geeft aan dat ze door hun drukke baan te weinig energie overhouden om aandacht te besteden aan anderen.
Nederlanders zijn over het algemeen het liefst attent naar vrienden (72%), gevolgd door familie (70%), partners (44%) en buren (33%). Onbekenden (26%) en collega’s (25%) bungelen onderaan het lijstje. Opvallend genoeg, geven 45-plussers liever prioriteit aan attent zijn naar familie en 65-plussers voegen daar ook graag hun buren aan toe.