De eerste beslissingen over de toekomst van de spoorlijn tussen Leiden en Dordrecht zijn genomen, zo meldt de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag. Er wordt verder onderzoek gedaan naar de komst van twee extra sprinters per uur per richting tussen Den Haag en Dordrecht, evenals naar de mogelijke bouw van vier nieuwe stations: Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark. Voor deze plannen zijn twee extra sporen nodig tussen Delft en Schiedam. Een systeem met 12 sprinters per uur wordt niet verder onderzocht vanwege de hoge kosten en het beperkte nut op de korte termijn.
Voor station Leiden Centraal worden mogelijke verbeteringen bekeken, zoals een nieuwe stationshal, extra perronopgangen, duizenden ondergrondse fietsparkeerplaatsen en een verplaatsing van het busstation. Dit moet meer ruimte bieden aan voetgangers en fietsers, kruisende verkeersstromen minimaliseren en de openbare ruimte duurzamer inrichten. Ook worden drie alternatieve locaties voor het busstation onderzocht.
Bij station Den Haag Laan van NOI wordt bestudeerd hoe het station kan worden aangepast aan de groei van reizigers. Opties zijn onder meer een reizigerstunnel met meerdere opgangen en een centrale entree per zijde. Een andere variant richt zich op verdere uitbreiding van het station om het klaar te maken voor de toekomstige reizigersgroei.
Voor station Schiedam Centrum wordt gekeken naar de mogelijkheden voor een nieuwe reizigerstunnel die aansluit op de bestaande. Dit moet een ruimere doorgang creëren zonder trappen of hellingen. Ook wordt onderzocht hoe het busstation en de fietsenstalling beter kunnen worden ingericht, evenals opties voor een station aan de zuidkant van het Terras aan de Schie.
Bij station Dordrecht wordt gekeken naar een nieuwe bovengrondse reizigerspassage, bredere perrons en verbeterde verbindingen tussen omliggende wijken. Ook worden opties voor het bestaande stationsgebouw en de parkzijde van het station verder uitgewerkt.
Deze plannen maken deel uit van de herontwikkeling van de Oude Lijn, een project dat investeringen in het spoor tussen Leiden en Dordrecht koppelt aan de bouw van 170.000 woningen en de realisatie van 85.000 banen. Beter openbaar vervoer moet helpen om verkeersdrukte te verminderen en steden leefbaarder te maken.
In de afgelopen periode zijn gebruikers en omwonenden actief betrokken bij de plannen. Ruim 7.400 mensen namen deel aan een online raadpleging, waarin zij keuzes kregen voorgelegd die bestuurders ook moeten maken. De komende tijd worden omwonenden geïnformeerd over de gemaakte keuzes en opnieuw betrokken bij de verdere uitwerking van de plannen.