De Erasmus Universiteit Rotterdam heeft de eerste studenten van haar nieuwe Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO) afgestudeerd. Tijdens een feestelijke ceremonie ontvingen deze pioniers hun diploma, waarmee zij als academisch geschoolde leraren hun carrière kunnen starten in het primair onderwijs. De EMPO-opleiding is speciaal ontworpen om leraren voor te bereiden op de unieke uitdagingen van het onderwijs in een grootstedelijke omgeving, waar de diversiteit en specifieke omstandigheden een belangrijke rol spelen.
De EMPO richt zich op essentiële vragen die spelen in grootstedelijke scholen, zoals wat goed onderwijs inhoudt en hoe kinderen effectief kunnen leren en zich kunnen ontwikkelen in de stad. De opleiding combineert theoretische en wetenschappelijke kennis met praktijkervaring, wat betekent dat de afgestudeerden niet alleen als leraren opgeleid zijn, maar ook beschikken over een solide achtergrond in onderzoek en onderwijsvernieuwing.
Sabine Severiens, directeur van de EMPO, spreekt vol trots over de eerste lichting afgestudeerden. Ze verwacht dat deze groep een waardevolle bijdrage zal leveren aan het Rotterdamse onderwijs. "Het zijn niet alleen goede leraren, maar ze brengen ook veel kennis mee op het gebied van wetenschappelijke theorieën en onderzoeksinzichten. Hiermee kunnen ze de kwaliteit van het onderwijs in scholen versterken," aldus Severiens. Deze combinatie van lesbevoegdheid en wetenschappelijke kennis maakt de afgestudeerden uniek in hun soort en bereidt hen voor om binnen scholen een rol te spelen in zowel de klas als bij het ontwikkelen van onderwijsbeleid en -innovatie.
Een van de schoolleiders die de ceremonie bijwoonde, gaf aan hoe waardevol deze afgestudeerden kunnen zijn voor scholen. Een van de nieuwe leraren, die eerder stage liep op zijn school, heeft inmiddels een vaste positie gekregen. “We zijn heel blij met hem. De quote ‘Het mooiste dat je een kind kan geven is een kans’ is helemaal op hem van toepassing,” aldus de schoolleider.
De EMPO is een wetenschappelijke tweejarige masteropleiding, waarin studenten niet alleen hun lesbevoegdheid behalen voor het primair onderwijs, maar ook een Master of Science-titel. Met deze achtergrond worden de afgestudeerden voorbereid om bij te dragen aan de ontwikkeling van het grootstedelijk onderwijs, waarbij de focus ligt op pedagogische kennis en inzicht in de ontwikkeling van kinderen. Dankzij deze wetenschappelijke basis zijn ze uitgerust om uitdagingen in de complexe grootstedelijke context effectief aan te pakken.
De Erasmus Universiteit speelt met deze nieuwe lichting academische leraren in op de toenemende vraag naar goed opgeleide leraren die niet alleen de praktijk beheersen, maar ook wetenschappelijke inzichten kunnen inzetten om het onderwijs te vernieuwen.