De belangstelling voor elektrische auto’s blijft groeien, maar het aantal Nederlanders dat daadwerkelijk van plan is een elektrische auto aan te schaffen, blijft nagenoeg gelijk. Dit blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor 2024 van de ANWB. Hoewel er steeds meer betaalbare modellen op de markt komen, blijft de aanschafprijs voor veel consumenten de grootste drempel. Aan het eind van dit jaar is het aantal modellen met een prijs tot €50.000 gestegen van 57 naar 83, terwijl het aantal voertuigen onder de €35.000 is gegroeid van 7 naar 16. Ondanks deze positieve ontwikkeling blijft de gemiddelde aanschafprijs met €46.022 aanzienlijk hoger dan het bedrag dat Nederlanders bereid zijn te betalen, namelijk €34.436. Het verschil tussen de gemiddelde aanschafprijs en de betalingsbereidheid is wel afgenomen van €14.151 in 2023 naar €11.586 dit jaar, wat een voorzichtige verbetering laat zien.
Naast de prijs zijn de actieradius en de beschikbaarheid van laadpunten belangrijke overwegingen voor Nederlanders bij de keuze voor een elektrische auto. Zes op de tien Nederlanders geven aan tevreden te zijn met een actieradius tot 500 kilometer, wat in lijn is met de gemiddelde actieradius van 418 kilometer voor een elektrische auto in 2024. Tegelijkertijd geeft vier op de tien aan een voorkeur te hebben voor een actieradius van meer dan 500 kilometer. Nederland blijft hierin een voortrekker met een dicht netwerk van laadpunten. Het land heeft één laadpunt per 3,1 elektrische auto’s, wat neerkomt op 174.442 AC- en DC-laadpunten. Dit is een van de hoogste laadpaaldichtheden in Europa.
Het gebrek aan duidelijkheid vanuit de overheid over autobelastingen speelt echter een belangrijke rol in de besluitvorming van consumenten. Onzekerheid over de toekomst van de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s weerhoudt veel Nederlanders ervan de overstap te maken. Voor de helft van de respondenten beïnvloeden de plannen rondom wegenbelasting hun keuze om een elektrische auto aan te schaffen. Deze onzekerheid benadrukt het belang van heldere en stabiele regelgeving om de transitie naar elektrisch rijden verder te stimuleren.