Overslaan en naar de inhoud gaan

Eneco betaalt te veel betaald warmtetarief terug aan Rotterdamse klanten

Rotterdam
08/12/2024, 09:00

Eneco heeft aangekondigd geld terug te betalen aan bewoners van circa 4.900 adressen die zijn aangesloten op het Rotterdamse warmtenet. Door een administratieve fout is een korting op het warmtetarief bij deze klanten niet correct toegepast, waardoor zij gemiddeld zo'n 200 euro per jaar te veel hebben betaald. Het gaat om ongeveer 10% van de klanten op het warmtenet in Rotterdam. Eneco heeft aangegeven het te veel betaalde bedrag terug te storten en betreurt de vergissing.

 

De fout heeft betrekking op een kortingsregeling die sinds 2013 van kracht is, gebaseerd op een overeenkomst tussen Eneco en de gemeente Rotterdam. Deze regeling geldt voor klanten in vijf wijken—Kralingen-Crooswijk, Delfshaven, delen van Feijenoord, Noord en Rotterdam Centrum—waar woningen na de concessie van 2010 nieuw op het warmtenet zijn aangesloten. Klanten in deze wijken die al vóór de concessie een aansluiting hadden, evenals klanten in andere gebieden, hebben geen recht op deze korting. Ook bewoners met een warmte-koude-opslag of alleen een stroom- of gascontract vallen buiten de regeling.

 

De getroffen klanten ontvangen deze week persoonlijk bericht van Eneco. Vanaf midden december wordt het te veel betaalde bedrag uitgekeerd, dat varieert per adres en afhankelijk is van contractduur, aansluitmoment en warmteverbruik. Ook voormalige klanten die in de betreffende periode op een van de adressen woonden, worden indien mogelijk benaderd. Voor een aparte groep van ruim 400 adressen buiten het concessiegebied, waarover specifieke kortingsafspraken zijn gemaakt, worden dezelfde maatregelen genomen.

 

Eneco heeft inmiddels zijn administratieve systemen aangepast om herhaling te voorkomen. Vanaf 1 januari 2025 worden de juiste tarieven toegepast voor alle klanten. Bij toekomstige nacontroles zal direct actie worden ondernomen als blijkt dat nog andere adressen getroffen zijn door deze fout. De energieleverancier benadrukt dat het belang van de klant voorop staat en dat getroffen klanten hun compensatie volledig ontvangen.

Warmtenet
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Kinderombudsman wil betekenisvolle participatie kinderburgemeester Rotterdam

Rotterdam

De Kinderombudsman Rotterdam-Rijnmond (ORR) heeft zorgen geuit over de nieuwe opzet van de kinderburgemeester en kinderraad in Rotterdam. In een brief aan de gemeenteraad vraagt ombudsman Stans Goudsmit concrete waarborgen voor betekenisvolle kinderparticipatie.Het College van B&W stuurde op 8 april een brief over de voortzetting van de... Lees meer

2 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Nieuwe MyMoney app geeft Nederlanders grip op pensioentoekomst 

Werk & Inkomen

De invoering van de Wet toekomst pensioenen (Wtp) zorgt voor meer onzekerheid over de financiële toekomst van Nederlanders. Velen vragen zich af hoeveel pensioen zij kunnen verwachten en wat hun huidige financiële waarde is. De financiële MyMoney app biedt een oplossing door volledig inzicht te geven in persoonlijke geldzaken, van woningwaarde en... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Rotterdam bundelt krachten in ‘Rotterdams Goed Wonen’  

Wonen

Rotterdam lanceert het programma ‘Rotterdams Goed Wonen’, een nieuwe, krachtige aanpak om woonproblemen in kwetsbare wijken doeltreffender aan te pakken. Gemeente, woningcorporaties, politie, zorgpartners en andere betrokkenen werken intensief samen om misstanden in woningen – van overbewoning tot achterstallig onderhoud – aan te pakken en de... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.