De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) trekt 8,47 miljoen euro extra uit voor de aanleg van de Metropolitane Fietsroute tussen Delft en Rotterdam Alexander. Het totale subsidiebedrag komt daarmee op 28,67 miljoen euro. De bestuurscommissie van de MRDH heeft deze week ingestemd met dit verhoogde budget en met speciale afspraken voor drie complexe onderdelen van de route: het fietsecoduct over de A13, de Gelatinebrug en de Varenbrug.
De 20 kilometer lange fietsroute, die woon- en werkgebieden zoals de TU Delft en Rotterdam Airport met elkaar verbindt, kost in totaal 64,38 miljoen euro. De vier betrokken gemeenten - Delft, Pijnacker-Nootdorp, Lansingerland en Rotterdam - werken samen aan de realisatie van de route. De extra investering is nodig vanwege gestegen kosten voor werkzaamheden en materialen sinds de eerste begroting in 2022.
Voor de Oude Bovendijk, die is aangemerkt als nieuwe 'complexe schakel', worden later dit jaar nog aparte afspraken gemaakt tussen de MRDH, gemeente Rotterdam en mogelijk het Hoogheemraadschap van Delfland. Het eerste deel van de route bij de A16 is al klaar. De Varenbrug staat gepland voor 2028, terwijl de Gelatinebrug, het fietsecoduct over de A13 en de werkzaamheden aan de Oude Bovendijk naar verwachting in 2029 worden afgerond.