Blokker, ooit een van de meest geliefde retailmerken van Nederland, verkeert na het faillissement in een onzekere situatie. Hoewel het merk nog altijd sterk is in populariteit, lijkt een succesvolle doorstart in fysieke vorm weinig kans van slagen te hebben. Uit het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy blijkt dat Blokker vooral als “saai” wordt ervaren en dat het vertrouwen in de toekomst van de winkelketen laag is. De enige hoop voor Blokker lijkt te liggen in een transformatie naar een pure online speler.
Het onderzoek toont aan dat Nederlanders een sterke emotionele band hebben met Blokker, vergelijkbaar met merken als Philips. Toch hebben die positieve gevoelens zich niet vertaald in de broodnodige omzetgroei. Consumenten waarderen het merk vanwege het vriendelijke personeel en de kwaliteit van het assortiment, maar het ontbreekt de winkels aan dynamiek en aantrekkelijke aanbiedingen. Ketens zoals Action trekken consumenten met hun levendige winkelervaring, iets wat Blokker al jaren mist.
Volgens merkadviseur Hendrik Beerda biedt Blokker als webwinkel wel perspectief. Het merk behoort nog steeds tot de tien sterkste retailmerken van Nederland, wat duidt op een breed draagvlak onder consumenten. "Het merk is zo sterk dat er online kansen liggen, mits de nieuwe eigenaar een aantrekkelijke en levendige webshop weet neer te zetten," aldus Beerda. Toch blijft dit een uitdaging, aangezien het gebrek aan reuring in de fysieke winkels ook de online strategie kan beïnvloeden.
De situatie van Blokker roept parallellen op met eerdere faillissementen van grote namen in de Nederlandse retail, zoals V&D in 2015. Ook V&D werd destijds gezien als een “love brand” dat veel goodwill genoot bij consumenten, maar onvoldoende omzet genereerde. Uit het onderzoek blijkt dat Blokker zelfs nog krachtiger is als merk dan V&D vlak voor het faillissement. Toch is het vertrouwen in een doorstart van Blokker lager dan destijds bij V&D, wat het voortbestaan van de huishoudketen nog onzekerder maakt.
Het Retail Merkenonderzoek, uitgevoerd sinds 2015 onder 16.000 respondenten, laat zien dat Blokker’s merkkracht een solide basis biedt voor een nieuwe toekomst. Maar zonder de noodzakelijke reuring en aanpassing aan de moderne retailomgeving, zal het merk ook online een zware strijd moeten leveren. Voor een ondernemer met expertise in e-commerce biedt Blokker echter nog altijd een kans om het tij te keren.