Overslaan en naar de inhoud gaan

Fietsverkeer in Rotterdam: grootste stijger (34%) 

Rotterdam
06/11/2024, 11:21

Uit de recent gepubliceerde cijfers van de Staat der Stad blijkt dat het Bruto Binnenlands Product (BBP) in de regio Rotterdam in 2021 met 5,0% en in 2022 met 3,2% is gegroeid, mogelijk als gevolg van het economisch herstel na de COVID-pandemie. Ook de werkloosheid in de stad maakt een aanzienlijke daling door: van 7,3% in 2021 naar 5,3% in 2023. Bovendien is er sprake van een stijging in werkgelegenheid. 


De verwachting is dat de economie in Rijnmond in 2024 en 2025 zal groeien, zelfs harder dan het landelijk gemiddelde en er ook een toename in sociale participatie merkbaar is, dus met meer deelnemende Rotterdammers aan maatschappelijke activiteiten en culturele voorzieningen.  


Begin 2024 telt Rotterdam ruim 670.000 inwoners en twee derde deel daarvan heeft een leeftijd tussen 20 en 65 jaar. De Rotterdamse prognose komt uit op 733.000 inwoners in 2040. 


Wat betreft energie vertoont Rotterdam positieve trends vergelijkbaar met andere grote steden. Het aantal zoninstallaties (zonnepanelen) is tussen 2021 en 2023 verdubbeld en het vermogen hiervan is zelfs nog sterker toegenomen waardoor Rotterdam nu van alle G4-gemeenten het hoogste vermogen kent.

 

Verder valt ook de sterke toename op van windturbinecapaciteit in Rotterdam tussen 2021 en 2023 van 190,7 mW naar 341,7 en steeg het fietsverkeer – het grootste gevaar voor overstekende ouderen en kinderen - in tien jaar tijd met 34%. Het openbaar vervoergebruik groeide in 2022 met 39%, maar blijft nog 20% onder het niveau van voor corona.

 

Niettemin ervaren veel Rotterdammers een verslechtering van hun situatie (subjectieve beleving). Ze voelen zich minder verbonden met hun buurt, en zijn minder tevreden met hun woon- en leefsituatie. Dit kan leiden tot een lager gevoel van welzijn en algemeen gevoel van tevredenheid. De tevredenheid over de kwaliteit van het leven daalde tussen 2022 en 2024 van 79% naar 77%.


Armoede en werkloosheid blijven hardnekkige problemen. Ondanks de verbeteringen in werkgelegenheid is er nog steeds een aanzienlijk deel van de bevolking dat moeite heeft om rond te komen. Zo kent Rotterdam de hoogste armoedeconcentratie van de G4-steden hoewel het aandeel Rotterdamse huishoudens in armoede wel daalt (van 17,8% in 2021 naar 17,6% in 2022). 


In vergelijking met de andere grote steden wordt een groter deel van de Rotterdamse beroepsbevolking (35,2%) gevormd door uitkerings- en pensioenontvangers. Dit heeft negatieve gevolgen voor de economische en sociale stabiliteit van de stad. 


De mentale gezondheid van Rotterdammers blijft ook een zorgpunt, met veel inwoners met een hoog risico op depressie (17,6% onder de groep 18 t/m 64 jaar). Daarnaast is de vaccinatiegraad de laatste jaren gedaald en ligt deze in Rotterdam voor de verschillende vaccinnaties het laagst van de G4-gemeenten (BMR-basis: 81,7%), wat de groepsbescherming niet altijd vanzelfsprekend maakt.

fietser in de stad
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Rotterdam Airport gaat in 2028 maximaal 12 weken dicht  

Mobiliteit

In 2028 krijgt de start-landingsbaan van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) een grote onderhoudsbeurt. Het werk is ingepland in de eerste helft van 2028 en duurt naar verwachting 6 tot 12 weken. Tijdens de werkzaamheden is de baan buiten gebruik. Rotterdam The Hague Airport heeft maar één start-landingsbaan, waardoor er tijdens de werkzaamheden dus... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Workshop Max Pechstein in de Kunsthal

Rotterdam

Ontdek in de tentoonstelling Max Pechstein in de Rotterdamse Kunsthal  Expression of Harony de kleurrijke schilderijen van de Duitse expressionistische schilder Max Pechstein: van helderblauwe watervallen en tropische bloemen tot krachtige portretten en herinneringen aan verre reizen. Ga hierna zelf aan de slag en schilder of krijt in de stijl van... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

1 op de 10 Nederlanders zonder reisverzekering op pad

Veiligheid

Nog altijd 9% van de Nederlanders reist zonder reisverzekering. Binnen deze groep vindt 16% een verzekering te duur, 13% vertrouwt op de zorgverzekering als het gaat om medische kosten in het buitenland – vaak ten onrechte – en een kwart denkt simpelweg voorzichtig genoeg te zijn om ongelukken te voorkomen. Dat blijkt uit onderzoek van alarmcentrale... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.