Er vielen in Rotterdam in 2024 in totaal elf verkeersdoden. Dit aantal ligt volgens verkeerswethouder Lansink-Bastemeijer binnen de bandbreedte van de afgelopen jaren. Gespecifieerde oorzaken noemt hij niet, maar laatst kwam landelijk wel vast te staan dat de meeste ongelukken plaats hebben waar fietsers bij betrokken zijn. Daarom gaat het stadsbestuur van Rotterdam het gebruik van een fietshelm stimuleren voor kwetsbare groepen als kinderen en ouderen.
Dat is niet helemaal naar de wens van het Rotterdamse GroenLinks, dat een hekel aan auto’s heeft. ‘’De beste manier om de veiligheid voor fietsers en voetgangers te verbeteren, is om minder auto's op de weg te hebben en deze langzamer te laten rijden.’’ Dat blijft hun raadslid Marvin Biljoen volhouden. Hij noemt de invoering van fietshelmen dan ook ‘victim blaming.’
De VVD-verkeerswethouder, die binnen het stadsbestuur in 2022 een berg verkeersgekkigheden erfde van GroenLinks, wil Biljoen niet helemaal tegen zich in het harnas jagen en zegt: ‘’Een fietshelm vermindert inderdaad de ernst van letsel bij een ongeval, maar een helmplicht zal ook leiden tot vermindering van het fietsgebruik. Dit terwijl wij dat fietsgebruik juist willen, omdat fietsen bijdraagt aan vele-maatschappelijke doelstellingen ten aanzien van bereikbaarheid, woningbouw, ruimtegebruik, duurzaamheid, gezondheid en leefbaarheid.’’
Daarna realiseert de wethouder zich wel dat ‘’de toename in fietsgebruik wel veilig moet gebeuren om persoonlijk leed en extra onnodige druk op de zorg te voorkomen en de maatschappelijke kosten als gevolg van fietsongevallen te minimaliseren.’’ Want ook Lansink-Bastemeijer is wel eens op de Coolsingel vanuit het stadshuis overgestoken naar het Stadhuisplein en dat gaat daar op die fietsbaan (van ex-wethouder Judith Bokhove) niet zonder gevaar voor eigen leven. ‘’Niet te doen voor ouderen’’, vindt ook raadslid Ellen Verkoelen van de Jongere Ouderen Unie.
Rotterdam zet in de huidige collegeperiode actief in op het verbeteren van de verkeersveiligheid, door: het aanpakken van 30 van de meest verkeersonveilige locaties; de uitrol van 30 km/uur op 115 straten; het verbeteren van verkeersveiligheid rondom schoolomgevingen; de ontwikkeling van het verkeer verkeerscirculatieplan (VCP), gericht op autoluwere wijken; verkeerseducatie en gedragsbeïnvloeding via campagnes, educatie op scholen en samenwerking met partners om in te zetten op bewustwording en veilig gedrag in het verkeer.