De plannen om nieuwe stroomkabels tussen Rotterdam en Limburg aan te leggen, zijn voorlopig van de baan. Dit heeft minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. Deze kabels zouden een belangrijke rol spelen in het transport van elektriciteit afkomstig van windparken op zee via Rotterdam naar Limburg en verder richting Duitsland. De beslissing om de kabels te schrappen maakt deel uit van aanpassingen aan het grootschalige infrastructuurproject Delta Rhine Corridor, waarmee verdere vertragingen voorkomen moeten worden.
De keuze om de kabels niet aan te leggen heeft ook directe gevolgen voor Rotterdam. De haven, die zich profileert als een hub voor duurzame energie, zal nu extra inspanningen moeten leveren om het transport van groene energie vanuit windparken te waarborgen. Hoewel de plannen voor waterstof- en CO₂-leidingen binnen het project behouden blijven, ondermijnt het schrappen van de kabels de bredere ambities van Rotterdam om een spil te zijn in de energie-infrastructuur van Nederland en Europa.
Minister Hermans heeft aangekondigd dat er met spoed naar alternatieve routes voor de stroomkabels wordt gezocht. Echter, volgens de huidige inschattingen zal een nieuwe procedure voor een alternatief tracé waarschijnlijk leiden tot een realisatiedatum rond 2040. Dit zet het tijdig beschikbaar stellen van groene energie verder onder druk, wat ook consequenties heeft voor industriële elektrificatie in andere regio’s.
De haven van Rotterdam blijft ondanks deze tegenslag een belangrijke speler in de verduurzaming van Nederland. Door te focussen op waterstof- en CO₂-infrastructuur hoopt de regio een cruciale rol te blijven spelen in de energietransitie, hoewel de uitdagingen rondom energievoorziening en infrastructuur toenemen.