Het aanstaande verbod op gokreclames in de sport zal vanaf juli 2025 vooral kleinere voetbalclubs financieel raken. Dit stelt Thomas Peeters, universitair hoofddocent aan de Erasmus School of Economics, in het Algemeen Dagblad. Momenteel worden 33 van de 34 professionele voetbalclubs in Nederland gesponsord door gokbedrijven.
De maatregel volgt op eerdere reclamebeperkingen die in juli 2023 werden ingevoerd. Deze eerste beperkingen kwamen er nadat de legalisering van de online gokmarkt leidde tot een toename van zowel online gokken als het aantal mensen dat hulp zocht bij de verslavingszorg.
Volgens Peeters zijn het vooral de kleinere clubs die kwetsbaar zijn voor deze sponsorbeperkingen. De inkomsten in het Nederlandse betaald voetbal zijn nu al ongelijk verdeeld, en deze maatregel zal de financiële dominantie van de grotere clubs verder versterken.
De effectiviteit van het verbod wordt mogelijk beperkt doordat gokbedrijven het Nederlandse publiek nog steeds kunnen bereiken via internationale wedstrijden. Peeters pleit daarom voor Europese regelgeving om de maatregelen effectiever te maken.