Terwijl elders in Nederland het aantal dodelijke verkeersslachtoffers daalt gaat dat in Zuid Holland aanmerkelijk minder snel. Bovendien is het GroenLinks-raadslid Marvin Biljoen opgevallen dat er vooral minder automobilisten zijn overleden en dat de daling bij fietsers erg tegenvalt.
‘’De beste manier om de veiligheid voor fietsers en voetgangers te verbeteren, is dus om minder auto’s op de weg te hebben en die ook langzamer te laten rijden’’, vindt hij en verwijst daarbij naar de Fietsersbond die al langer oproept om 30 km per uur de standaard te maken binnen de bebouwde kom.
Biljoen: ‘’Uit onderzoek blijkt dat verkeersdoden en veel ernstige ongelukken op die manier voorkomen kunnen worden. En dan gaat het nog alleen om het vervangen van de borden, zonder extra handhaving of aanpassingen aan de weg.’’
Minister Madlener is een campagne gestart om het dragen van fietshelmen te stimuleren. Bij GroenLinks ziet men dit als een vorm van victim blaming: de verantwoordelijkheid voor de eigen veiligheid wordt bij fietsers gelegd, ‘’terwijl vooral zij gevaar lopen door het feit dat er auto’s rondrijden en vaak hard’’, aldus Biljoen, die verder in de CBS-cijfers las dat bijvoorbeeld botbreuken - door aanrijdingen met automobilisten - veel vaker voorkomen bij fietsers dan hoofdletsel. ‘’We zien dit als een opstapje naar een helmplicht, iets wat in onze ogen veel vooruitgang in de modal shift van de auto naar OV en fiets teniet zou doen.’’
Hij heeft reflectie gevraagd aan verkeerswethouder Lansink-Bastemeijer. Ook op zijn suggestie om versneld flitspalen te plaatsen op enkele gevaarlijke 50-wegen, zoals de Maasboulevard, Henegouwerlaan en Brielselaan?