De Port of Rotterdam en Port of Antwerp-Bruges hebben de Europese Commissie opgeroepen tot substantiële investeringen in de concurrentiepositie van de Europese industrie. Deze oproep komt voorafgaand aan de publicatie van het Competitiveness Compass en de Clean Industrial Deal.
Uit onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel en de Erasmus Universiteit Rotterdam blijkt dat beide havens fungeren als één geïntegreerd logistiek en industrieel complex, dat zich uitstrekt tot aan het Ruhrgebied. Dit zogenaamde ARRRA-cluster is verantwoordelijk voor 40 procent van de Europese petrochemische productie.
De havens pleiten voor een aanpak die zich richt op het versterken van internationale ketens en industriële clusters, in plaats van te focussen op afzonderlijke regio's of sectoren. Ze hebben aangegeven zelf het voortouw te willen nemen door hun onderlinge samenwerking te intensiveren.
Boudewijn Siemons, CEO van Havenbedrijf Rotterdam, benadrukt dat Europa voor de uitdaging staat om de transitie naar een duurzame economie te combineren met behoud van welvaart. Hij wijst erop dat er al forse investeringen zijn gedaan in de havencomplexen, maar dat het concurrentievermogen van de Europese industrie momenteel achteruitgaat.
Europees Commissaris voor Klimaat, Wopke Hoekstra, stelt dat industriële groei en emissiereductie geen keuze meer is maar een noodzaak. Hij benadrukt dat de nieuwe Clean Industrial Deal zich richt op alle Europese bedrijven, van innovatieve cleantechbedrijven tot traditionele zware industrieën.
Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp-Bruges, voegt toe dat de transitie naar een duurzame economie vraagt om grensoverschrijdende samenwerking. Beide havens willen gezamenlijk bijdragen aan een verankering van de Europese industrie voor de toekomst.