Bijna de helft van de Nederlandse consumenten verwacht dit jaar meer geld uit te geven aan online aankopen. Uit onderzoek van financieel dienstverlener Mollie blijkt dat 48 procent van de ondervraagden hun uitgaven bij webshops wil verhogen. Dit is een lichte daling ten opzichte van 2023, toen nog 56 procent een toename verwachtte.
Het aantal consumenten dat juist minder wil uitgeven aan online aankopen is gestegen van 17 naar 22 procent. Toch blijft de belangstelling voor zowel online als fysieke winkels groot. Ongeveer een vijfde van de Nederlanders (19 procent) winkelt even graag in een gewone winkel als online. Van de overige consumenten geeft 49 procent de voorkeur aan online winkelen, terwijl 28 procent liever naar een fysieke winkel gaat.
Voor 2025 worden weinig verschuivingen in dit koopgedrag verwacht. De helft van de ondervraagden (51 procent) denkt dat hun voorkeur voor online of fysiek winkelen niet zal veranderen. Ongeveer een kwart (23 procent) verwacht vaker online te gaan winkelen, terwijl 20 procent denkt juist vaker een fysieke winkel te bezoeken.
Stefanie Richheimer, VP Benelux bij Mollie, benadrukt het belang van een gecombineerde aanpak: "Retailers moeten inzetten op zowel online als fysieke verkoop om alle klanten te bereiken. Sommige producten koopt men nu eenmaal liever in een winkel, andere juist online." Ze wijst erop dat winkels hun voorraadbeheer goed moeten afstemmen tussen online en fysieke verkoop.
Het onderzoek is uitgevoerd onder 10.000 consumenten in vijf Europese landen, waaronder 2.000 Nederlandse respondenten.