Het college van Den Haag heeft een voorontwerp gepresenteerd voor de herinrichting van het Hobbemaplein, een centraal plein tussen de Schilderswijk en Transvaal. Het doel is om het plein aantrekkelijker, groener en verkeersveiliger te maken, terwijl ook de doorstroming van het verkeer en de leefbaarheid worden verbeterd. De plannen sluiten aan bij het Haags Akkoord en de gemeentelijke Mobiliteitstransitie 2022-2040.
Een belangrijk onderdeel van de herinrichting is de introductie van een nieuwe tram met een lage instap op tramlijn 6. Deze ruimere en langere tram biedt meer plaats voor reizigers en is beter toegankelijk voor ouderen, rolstoelgebruikers en mensen met kinderwagens. Om dit mogelijk te maken, wordt de tramhalte op het Hobbemaplein verplaatst, wat tegelijkertijd kansen biedt om het plein opnieuw in te richten.
Het Hobbemaplein wordt minder gericht op autoverkeer en meer op voetgangers en fietsers. Het doorgaand autoverkeer zonder bestemming in de wijk wordt omgeleid en de verkeersstructuur wordt overzichtelijker, wat de verkeersveiligheid ten goede komt. Ook wordt het plein vergroend met meer bomen en groenvoorzieningen, waardoor het aantrekkelijker wordt om er te verblijven. Dit trekt meer bezoekers naar de Haagse Markt en omliggende winkelstraten en draagt bij aan een klimaatbestendige stad door het verminderen van hittestress.
De huidige verkeerssituatie rond het plein, die vaak als onoverzichtelijk en gevaarlijk wordt ervaren, wordt aangepakt door de kruispunten aan te passen en meer ruimte te bieden aan voetgangers en fietsers. Dit maakt het plein niet alleen veiliger, maar verbetert ook de bereikbaarheid van omliggende gebieden zoals de Haagse Markt.
Het ontwerp is tot stand gekomen na een uitgebreid participatietraject met bewoners, ondernemers en belanghebbenden. Op basis van hun suggesties zijn extra maatregelen opgenomen, zoals bredere trottoirs, meer laad- en losmogelijkheden en betere fietsvoorzieningen. Wethouder Arjen Kapteijns benadrukt het belang van de herinrichting: “Het Hobbemaplein wordt niet alleen groener en toegankelijker, maar ook veiliger en aantrekkelijker. Dit sluit aan bij onze ambitie om Den Haag leefbaar te houden voor iedereen.”
Hoewel er ook een alternatieve visie van het ondernemersberaad Haags Veen werd ingediend, bleek dit plan niet uitvoerbaar vanwege onvoldoende veilige oversteekplaatsen en te smalle infrastructuur voor bussen en fietsen. Het aangepaste gemeentelijke ontwerp streeft naar een betere balans tussen verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid.
De herinrichting van het Hobbemaplein moet een toekomstbestendig stadsplein opleveren dat uitnodigt om te wonen, werken, winkelen en ontspannen. Hiermee hoopt de gemeente een levendig subcentrum te creëren dat voldoet aan de behoeften van bewoners en bezoekers.