Het Hofbogenpark wordt met een lengte van twee kilometer het langste dakpark van Nederland. Het eerste deel – met in de verte uitzicht op het stadhuis - is al jaren klaar, maar nog dit jaar begint men met het laatste stuk dat aan de Gordelweg eindigt. Waar vroeger de treinen reden, wandel je straks tussen de bomen, terwijl bijna 100 jaar lang de Hofpleinlijn de spoorverbinding tussen Rotterdam en Den Haag-Scheveningen was. Het was de eerste elektrische spoorlijn van Nederland.
In de weekenden stonden er enorme rijen passagiers. Vooral door het comfort en de nieuwigheid van de moderne trein. En de eindbestemming: het strand. Het ontwerp van het park eert de voormalige spoorlijn. Het wandelpad met twee stalen strips en bielzen verwijzen naar de oude spoorrails. Als alles klaar is, komt ook de oude trein naar het beginpunt. Het oude exemplaar, teruggevonden in Duitsland, krijgt nu een opknapbeurt.
Nog een uniek stukje nieuw groen in Rotterdam wordt de Maashaven. De oude binnenvaarthaven wordt drooggelegd om zo ruimte te maken voor een park: het Nelson Mandelapark. Dit park wordt zo groot als 10 voetbalvelden. Ruimte genoeg dus om er iets moois van te maken met echte heuvels, grasvelden, grote bomen en een nieuw te bouwen plein vóór de Maassilo. Het betekent ook dat er plek zat is om ontspanning te zoeken.