Stichting Humanitas, die met 17 vestigingen en 2300 medewerkers in de regio Rotterdam verschillende soorten mensen met zorg en ondersteuning, bestaat 80 jaar. Het jubileum wordt gevierd met een groot feest voor de medewerkers en vrijwilligers, een merkcampagne en een vernieuwde focus op de mens.
Het nieuwe dienstverleningsmodel is er om de zelfstandigheid van cliënten te versterken en de zorg beter af te stemmen op hun persoonlijke situatie. Dat gebeurt aan de hand van zeven thema’s: zingeving, verbinding, bewegen, denken, eten en drinken, preventie en dagelijks leven. Dit model vraagt ook om nauwere samenwerking tussen zorgverleners, mantelzorgers en vrijwilligers. Stichting Humanitas zet hierop actief in met het Team van de Toekomst.
Humanitas werd als vereniging opgericht op 31 mei 1945: direct na het einde van de Tweede Wereldoorlog voor gelovigen en ongelovigen die hulp nodig hadden. Op dat inclusieve gedachtegoed is Stichting Humanitas gebouwd: iedereen is welkom. Bestuurder Joost Zielstra: “Op de website van bijna elke organisatie staat dat iedereen welkom is, maar bij Stichting Humanitas heb ik dat voor het eerst echt ervaren.”
Stichting Humanitas helpt niet alleen ouderen, maar ondersteunt ook sekswerkers, mensen in een crisissituatie, mensen getroffen door eenzaamheid.
Het humanistische gedachtegoed krijgt een invulling die past bij de veranderingen binnen de zorg en maatschappij. Zo wordt het concept verpleeghuis anders ingericht, zullen de teams een nieuwe samenstelling krijgen en wordt het contact met de wijk, de naasten en vrijwilligers sterker. “De verbindende rol van Stichting Humanitas tussen veel verschillende mensen, instellingen en organisaties zie je terug in het Humanitas-model”, aldus bestuurder Ellis Kastelein. ”Daarmee kunnen we nog actiever inspelen op veranderingen in de zorg.”
Foto: Medewerker en bewoner van Stichting Humanitas De Leeuwenhoek. © Marieke Odekerken/Stichting Humanitas