Het Rijk en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) investeren gezamenlijk in de versterking van het openbaar vervoer om de groeiende vraag te kunnen opvangen. Door de komst van nieuwe woonwijken langs belangrijke metrolijnen en RandstadRaillijnen wordt het openbaar vervoer intensiever gebruikt. Om een duurzame en leefbare samenleving te waarborgen, is uitbreiding en verbetering van het OV-netwerk essentieel.
Een van de grootste verbeteringen is de verhoging van de frequentie op de metrolijnen tussen Den Haag en Rotterdam. Vanaf 2030 zal de metro op deze verbindingen elke vijf minuten rijden in plaats van elke tien minuten. Deze aanpassing is noodzakelijk vanwege een verwachte reizigersgroei van 3% per jaar. Om dit mogelijk te maken, worden extra metrovoertuigen aangeschaft, geluidswerende maatregelen getroffen en aanpassingen gedaan aan de stroomvoorziening, station Beurs en de metrowerkplaats Waalhaven-Zuid.
Ook langs de RandstadRaillijnen 2, 3 en 4 worden de komende jaren nieuwe woningen gebouwd, wat leidt tot meer reizigers. Om deze groei op te vangen, zullen RandstadRailvoertuigen worden gekoppeld om langere treinen te vormen. Dit vraagt om infrastructurele aanpassingen, zodat de langere voertuigen veilig en efficiënt kunnen rijden.
Daarnaast wordt de spoorbeveiliging op de trajecten van RandstadRail (Den Haag CS - Zoetermeer) en de E-lijn (Den Haag - Rotterdam) rond 2035 vernieuwd. De MRDH, samen met vervoerders HTM en RET, onderzoekt de mogelijkheden voor een toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem. Dit nieuwe systeem moet hogere frequenties mogelijk maken en de betrouwbaarheid van de dienstregeling vergroten.
Met deze investeringen zet de regio een belangrijke stap in het verbeteren van de bereikbaarheid en het ondersteunen van een groeiend aantal reizigers. Het OV-netwerk wordt toekomstbestendig gemaakt, wat essentieel is voor de leefbaarheid en duurzaamheid in de metropoolregio.