Kleine zorgverzekeraars scoren het hoogst op klanttevredenheid, zo blijkt uit recent onderzoek van Zorgwijzer onder bijna 21.000 verzekerden. DSW voert de lijst aan met een 8,7, gevolgd door Stad Holland (8,6) en OHRA (8,4).
De hoge waardering voor DSW komt vooral door de klantenservice, snelle declaratieverwerking en ruime keuze in zorgverleners. Klanten prijzen specifiek de persoonlijke aandacht en goede bereikbaarheid van de Schiedamse verzekeraar.
De hoge klanttevredenheid bij kleine verzekeraars gaat gepaard met hogere premies. DSW vraagt in 2025 een basispremie van 158,50 euro per maand. Stad Holland en OHRA zijn met respectievelijk 164,75 en 159,95 euro nog duurder. Ter vergelijking: budgetverzekeraar VinkVink van Menzis rekent 141,40 euro, maar scoort met een 6,2 beduidend lager op klanttevredenheid.
De grote verzekeraars, waar de meeste Nederlanders verzekerd zijn, scoren ook voldoende maar blijven achter bij de kleinere partijen. CZ leidt deze groep met een 7,9, gevolgd door Menzis (7,8), Zilveren Kruis (7,7) en VGZ (7,6). Kleine verzekeraars als DSW, a.s.r. Ik kies zelf en ONVZ komen allemaal boven de 8 uit.
Volgens Koen Kuijper, expert zorgverzekeringen bij Zorgwijzer, speelt de kwaliteit van dienstverlening een cruciale rol in de waardering. "Een goede zorgverzekering draait om meer dan alleen een lage premie. Vertrouwen, bereikbaarheid en servicekwaliteit zijn minstens zo belangrijk." Kleine verzekeraars als DSW en Stad Holland excelleren hierin, terwijl grotere verzekeraars meer moeite hebben deze standaard te halen.
Verzekerden kunnen nog tot 31 december overstappen van zorgverzekering. In januari is het nog mogelijk een nieuwe polis af te sluiten, mits de huidige verzekering voor het einde van het jaar is opgezegd.