Uit de Lerarenmonitor 2024 blijkt dat het aantal studenten en gediplomeerden van lerarenopleidingen in Rotterdam de afgelopen jaren is toegenomen, ondanks landelijke en stedelijke dalingen in Nederland en de G4. Deze groei doet zich vooral voor bij opleidingen voor het voortgezet, basis- en beroepsonderwijs. Opleidingen voor het speciaal onderwijs laten echter een sterke daling zien, die overeenkomt met trends elders in Nederland.
Het totale aantal leraren in Rotterdam is gedurende de onderzoeksperiode stabiel gebleven, terwijl het aantal leraren in Nederland en de G4 licht is gestegen. De verdeling naar geslacht, leeftijd en type onderwijs in Rotterdam blijft vrijwel onveranderd, evenals de gemiddelde baanomvang.
Rotterdamse leerkrachten in het basisonderwijs worden iets vaker in een hogere salarisschaal ingeschaald dan landelijk het geval is. Voor het voortgezet en speciaal onderwijs is dit beeld anders: in de G4 zijn leraren daar vaker hoger ingeschaald dan in Rotterdam of Nederland als geheel.
In 2022/2023 werkte 82% van de Rotterdamse leraren op een Rotterdamse school, en 34% woonde ook in de stad. Leraren in het basisonderwijs hebben doorgaans de kortste reisafstanden en wonen vaak in Rotterdam, terwijl leraren in het beroepsonderwijs de grootste reisafstanden hebben en vaker buiten Rotterdam wonen.
De Lerarenmonitor wordt door de gemeente Rotterdam ingezet om het lerarentekort te bestrijden en beleid te maken dat aansluit bij de specifieke behoeften en trends in de stad.