Overslaan en naar de inhoud gaan

Maastunnel: doorrijhoogte verlaagd naar 3,9 meter om verkeersoverlast te beperken

Rotterdam
01/12/2024, 09:00

Vanaf het voorjaar van 2025 wordt de maximale doorrijhoogte van de Maastunnel in Rotterdam verlaagd van 4,0 meter naar 3,9 meter. De gemeente heeft deze maatregel genomen om de verkeershinder en tunnelafsluitingen door te hoge voertuigen aanzienlijk te verminderen.

 

Op dit moment wordt de Maastunnel wekelijks 40 tot 60 keer afgesloten vanwege voertuigen die de toegestane doorrijhoogte overschrijden. De automatische hoogtedetectie signaleert deze te hoge voertuigen en sluit vervolgens de tunnel om schade aan de constructie te voorkomen. Dit leidt tot omkeersituaties waarbij vrachtwagens moeten draaien, wat doorgaans zorgt voor verkeersopstoppingen die gemiddeld vier minuten duren. Deze vertragingen hebben negatieve effecten op de doorstroming, verkeersveiligheid en luchtkwaliteit in de omliggende gebieden.

 

De maatregel moet de druk op de Maastunnelcorridor en omliggende wegen verlichten. De gemeente verwacht dat het aantal afsluitingen door hoogtemeldingen aanzienlijk zal afnemen. Uit overleg met vervoerders, het Havenbedrijf Rotterdam en andere belanghebbenden bleek dat de verlaging van de doorrijhoogte naar 3,9 meter de meest efficiënte oplossing is met de minste impact op vrachtverkeer.

 

De meeste incidenten worden veroorzaakt door chauffeurs die onbewust een te hoog voertuig besturen, bijvoorbeeld door uitstekende ladingen of slecht verdeelde vracht. Vaak rijden deze chauffeurs via navigatiesystemen die hen alsnog de Maastunnel laten kiezen. Door de verlaging van de doorrijhoogte worden navigatiesystemen en routeplanners automatisch aangepast om alternatieve routes aan te bevelen. Nieuwe verkeersborden zullen ook vroegtijdig waarschuwen.

 

De gemeente start binnenkort een intensieve campagne om chauffeurs op de hoogte te brengen van de nieuwe regels. Daarnaast worden verkeersborden en bewegwijzering aangepast om misverstanden te voorkomen. Het formele verkeersbesluit is op 18 november genomen en wordt binnenkort gepubliceerd. Bezwaar maken tegen de maatregel kan binnen zes weken na publicatie.

 

De gemeente verwacht dat deze verandering niet alleen de verkeersdoorstroming verbetert, maar ook de overlast voor omwonenden vermindert en de verkeersveiligheid vergroot. De exacte invoeringsdatum wordt later bekendgemaakt.

verkeer maastunnel
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Kinderombudsman wil betekenisvolle participatie kinderburgemeester Rotterdam

Rotterdam

De Kinderombudsman Rotterdam-Rijnmond (ORR) heeft zorgen geuit over de nieuwe opzet van de kinderburgemeester en kinderraad in Rotterdam. In een brief aan de gemeenteraad vraagt ombudsman Stans Goudsmit concrete waarborgen voor betekenisvolle kinderparticipatie.Het College van B&W stuurde op 8 april een brief over de voortzetting van de... Lees meer

2 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Nieuwe MyMoney app geeft Nederlanders grip op pensioentoekomst 

Werk & Inkomen

De invoering van de Wet toekomst pensioenen (Wtp) zorgt voor meer onzekerheid over de financiële toekomst van Nederlanders. Velen vragen zich af hoeveel pensioen zij kunnen verwachten en wat hun huidige financiële waarde is. De financiële MyMoney app biedt een oplossing door volledig inzicht te geven in persoonlijke geldzaken, van woningwaarde en... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Rotterdam bundelt krachten in ‘Rotterdams Goed Wonen’  

Wonen

Rotterdam lanceert het programma ‘Rotterdams Goed Wonen’, een nieuwe, krachtige aanpak om woonproblemen in kwetsbare wijken doeltreffender aan te pakken. Gemeente, woningcorporaties, politie, zorgpartners en andere betrokkenen werken intensief samen om misstanden in woningen – van overbewoning tot achterstallig onderhoud – aan te pakken en de... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.