De dienstregeling van NS wordt komende zondag 15 december flink uitgebreid. Voor het eerst rijden er meer treinen dan in het topjaar 2019. Zo gaat NS op tal van trajecten vroeger in de ochtend de eerste trein rijden of later in de avond de laatste trein. Het is de grootste wijziging van de dienstregeling in jaren. Voor veel reizigers verandert er dus wel iets, vooral vanaf maandag 16 december.
Deze dienstregeling is een grote structuurwijziging die NS wil doorvoeren om op de toekomst voorbereid te zijn, nieuwe infrastructuur in gebruik te kunnen nemen en reizigerswensen in te passen. In Zuid-Holland gaan flink meer treinen rijden.
Met een nieuwe TienminutenSprinter tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal kan NS het groeiend aantal reizigers bedienen. Dit is mogelijk nu het spoor tussen deze steden flink is uitgebreid. Omdat de vernieuwing van het spoor tussen Rotterdam en Delft Campus nog niet voltooid is, moeten twee van deze zes Sprinters per uur station Schiedam Centrum tijdelijk overslaan.
Om de nieuwe TienminutenSprinter te vieren deelt NS op maandag 16 december in de ochtendspits sleutelhangers met treinen gemaakt van oude vertrekstaten uit op Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal. Daarnaast worden reizigers gewezen op de nieuwe reismogelijkheden.
De Tienminutentrein (Intercity) tussen Rotterdam, Den Haag, Leiden en Schiphol (Oude Lijn) gaat van maandag tot en met donderdag de hele dag rijden. Nu is dat alleen in de spits. Tussen Woerden en Utrecht en Leiden en Utrecht gaan meer treinen rijden. Op vrijdag rijden de Intercity’s tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam vanaf de ochtendspits weer elk kwartier in plaats van vanaf het middaguur. Op vrijdag gaat er ook weer ieder kwartier een Sprinter rijden tussen Leiden en Schiphol.
NS versterkt de dienstregeling door het hele land in de spits, de avonden en weekenden. In Zuid-Holland rijden verschillende treinen eerder of kun je later de laatste trein nemen. Bijvoorbeeld van Den Haag naar Eindhoven (23.49 uur) en van Utrecht naar Gouda en Den Haag (00.43 uur).
De Intercity’s tussen Den Haag Centraal, Leiden Centraal, Haarlem en Amsterdam Centraal op vrijdag- en zaterdagavond gaan tot 00:30 uur elk kwartier rijden. NS verwacht dat deze uitbreiding stimuleert om in het weekend meer van de trein gebruik te maken in plaats van de auto omdat reizigers op die momenten minder op de reisplanner hoeven te letten en latere reismogelijkheden krijgen na bijvoorbeeld een concertbezoek.
Tussen Rotterdam – Utrecht en Den Haag – Utrecht gaan op zaterdag- en zondagochtend meer treinen rijden.
De Intercity’s op de hogesnelheidslijn tussen Breda, Rotterdam en Schiphol Airport gaan in de nieuwe dienstregeling doorrijden naar Lelystad Centrum en Amersfoort Schothorst via Amsterdam Zuid, in plaats van Amsterdam Centraal. NS zet hiervoor de nieuwste Intercity ICNG in. Reizigers die met de Intercity direct of de Eurocity Direct op het traject Rotterdam – Schiphol reizen, betalen een toeslag voor dit traject.
In de toekomst wil NS deze treinen door laten rijden naar Groningen, Leeuwarden en Enschede. Vanwege de langdurige snelheidsbeperkingen op de HSL en het tempo waarmee de nieuwe ICNG geleverd wordt, kan dit nu nog niet. Deze aanpassing heeft als gevolg dat alle Intercity’s uit Enschede doorrijden naar Den Haag Centraal.
Meer details over de dienstregeling vindt u hier.