De Nederlandse modeontwerper David Laport heeft in samenwerking met Team Alzheimer speciale sokken ontworpen om aandacht te vragen voor de ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementie. Dit schrijft Fashion United op hun website. Deze 'Alzheimer Socks' zijn een onderdeel van de campagne 'Verloren aan Alzheimer'. Het doel van deze campagne is om meer bewustwording te creëren rondom de impact van de ziekte, zo blijkt uit het persbericht.
Laport legt uit dat het ontwerp van de sokken is geïnspireerd op het onzichtbare aspect van dementie. Mensen met alzheimer kunnen van buitenaf normaal lijken, terwijl ze van binnen worstelen met de ziekte. Dit idee heeft hij verwerkt door de sokken een subtiel kleurverschil te geven, dat pas bij nader inzien zichtbaar is. Een verschil dat je van een afstand niet meteen opvalt, maar dat er wel degelijk is, aldus de ontwerper.
De sokken zijn te koop voor 9,99 euro, waarvan 6 euro direct naar het Alzheimercentrum Amsterdam gaat. Er zijn ook Sneaker Socks. Die kosten 8,99 euro en daarvan gaat 5 euro naar het Alzheimercentrum. Dit geld wordt ingezet voor wetenschappelijk onderzoek naar dementie. De volledige netto-opbrengst van de sokken gaat dus naar het goede doel.
De sokken zijn te koop op de website van Team Alzheimer Amsterdam.
Bron: Caitlyn Terra, Fashion United