Museum Rotterdam heeft een bijzondere aanwinst verworven: een schilderij van de Rotterdamse kunstenaar August Willem van Voorden (1881-1921). Het werk is een prachtige toevoeging aan de groeiende collectie stadsgezichten van Museum Rotterdam en een verrassende ontdekking omdat het tot nu toe onbekend was.
Het schilderij toont een levendig tafereel van het opkomende stadstoerisme begin vorige eeuw waarin het iconische Rotterdamse bedrijf van Stoomboot-Reederij Fop Smit & Co een grote rol speelde. Dit maakt deze aanwinst niet alleen kunsthistorisch waardevol, maar herinnert het ook aan een veranderend Rotterdam waar de eerste tekenen van toerisme zichtbaar worden.
Het schilderij toont een bewolkte dag aan de Oosterkade in Rotterdam rond 1910. Drie modieus geklede dames met elegante hoedjes staan op de voorgrond. Eén van hen verdiept zich in (waarschijnlijk) een rode Baedeker-reisgids, een populair boekje voor toeristen in die tijd. Links staat een chique rode cabriolet geparkeerd met chauffeur, terwijl langs de kade een schip ligt waar twee mannen aan het werk zijn. Rechts springt het gebouw van Stoomboot-Reederij Fop Smit & Co in het oog, het Rotterdamse scheepvaartbedrijf dat tussen 1877 en 1949 vaste veerdiensten en populaire dagtochten in de regio verzorgde. Rechts op de achtergrond markeren de twee spitsen van de eerste Willemsbrug de herkenbare skyline van de stad, links in de verte is de oever van het Noordereiland zichtbaar. De rokende schoorstenen van o.a. de stoomboot Merwede I versterken het beeld van een industrieel en dynamisch Rotterdam.
August Willem van Voorden wordt vaak omschreven als de schilder van het straatleven en de havens van Rotterdam. Door zijn impressionistische manier van schilderen en liefde voor de stad staat hij ook wel bekend als ‘de Rotterdamse Breitner’, een opmerkelijke bijnaam aangezien George Hendrik Breitner (1857-1923) een geboren Rotterdammer is. Van Voorden overleed op jonge leeftijd, vlak voor zijn veertigste, en liet daardoor een relatief klein oeuvre na.