Het Broodje Utrecht, gelanceerd in maart 2024, is al 25.000 keer verkocht en heeft de aandacht getrokken van duurzame voedselinitiatieven in heel Nederland. Dit bijzondere broodje, samengesteld uit lokale producten van boeren die natuurvriendelijke landbouw toepassen, is ontwikkeld door MVO Nederland, de provincie Utrecht, en partners. Het broodje heeft het doel om voedselketens korter en duurzamer te maken, waardoor lokale boeren een stabiele afzetmarkt krijgen voor hun duurzame producten.
Het succes van dit initiatief heeft geleid tot de ontwikkeling van soortgelijke projecten in andere steden. Naast Amsterdam en Nijmegen wordt er nu ook gewerkt aan een Broodje Rotterdam. Dit nieuwe broodje zal lokale producten bevatten en wordt in samenwerking met Rotterdamse voedselproducenten en duurzame boeren ontwikkeld. Het doel is om met het Broodje Rotterdam de landbouwtransitie verder te stimuleren en de biodiversiteit te versterken.
Volgens MVO Nederland toont het Broodje Utrecht aan dat bedrijven, zelfs met een eenvoudige keuze zoals een broodje, al een bijdrage kunnen leveren aan de landbouwtransitie. Door de inkoop van lokale en natuurlijke producten ondersteunen bedrijven niet alleen duurzame landbouw, maar ook het verdienmodel van boeren in de regio. Ankie van Wersch, directeur-bestuurder van MVO Nederland, noemt het project "de landbouwtransitie op een broodje", en ziet het als een voorbeeld voor andere regio’s om lokale samenwerkingen op te zetten tussen boeren, cateraars en bedrijven.
De ambitie is om met Broodje Natuurlijk, zoals het concept wordt genoemd, in heel Nederland lokale broodjes te introduceren. Het Broodje Rotterdam moet een stap zijn richting een korte, duurzame voedselketen die niet alleen lokaal geproduceerd is, maar ook het behoud van biodiversiteit in de regio bevordert. Het initiatief laat zien dat consumenten en bedrijven met iets kleins als hun lunchkeuze al een impact kunnen hebben op het landschap en de landbouw van de toekomst.