Erasmus UPT (Centre for Urban, Port and Transport Economics) heeft in opdracht van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) onderzoek gedaan naar de werkgelegenheid op de luchthaven. Het onderzoek richt zich op de banen die direct op de luchthaven zelf ontstaan en de indirecte werkgelegenheid die voortvloeit uit de bijdrage van toeleveranciers aan de luchthavenactiviteiten.
In 2023 waren er in totaal 2.733 mensen werkzaam dankzij de activiteiten van RTHA. Deze werkgelegenheid bestaat uit 1.558 personen in directe functies en 1.175 personen in indirecte functies. De directe banen worden ingevuld door werknemers die werken voor luchtvaartmaatschappijen, afhandelings- en beveiligingsbedrijven, en voor Rotterdam Airport B.V. De sectoren luchtvaartmaatschappijen en afhandelings- en beveiligingsbedrijven vormen elk ongeveer een derde van deze directe werkgelegenheid. Medewerkers van Rotterdam Airport B.V. vallen in de categorie ‘Overheid’.
Het onderzoek door Erasmus UPT kijkt specifiek naar de ‘achterwaartse’ indirecte werkgelegenheid, oftewel banen die ontstaan doordat bedrijven toeleveren aan de luchthaven en zo bijdragen aan de dagelijkse activiteiten. Werkgelegenheid die voortkomt uit een aantrekkelijker vestigingsklimaat rond de luchthaven, ook wel voorwaartse indirecte werkgelegenheid genoemd, is in dit onderzoek buiten beschouwing gelaten.
De onderzoeksmethode die Erasmus UPT heeft toegepast, is vergelijkbaar met de methode die wordt gebruikt om de werkgelegenheid in het havengebied van Rotterdam te berekenen. Dit maakt de gegevens voor de luchthaven consistent met andere economische sectoren in de regio, wat bijdraagt aan een beter begrip van de economische impact van RTHA.
Het onderzoek biedt inzicht in hoe de luchthaven niet alleen banen creëert binnen de luchtvaartsector zelf, maar ook in de toeleveringsketens. Met deze kennis wil RTHA de waarde van de luchthaven voor de werkgelegenheid in de regio Rotterdam en Den Haag blijven monitoren en versterken.