Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: Rotterdamse ouderen ervaren mobiliteit anders dan gedacht

Rotterdam
11/12/2024, 10:34

In Rotterdam blijken ouderen mobiliteit heel anders te ervaren dan vaak wordt aangenomen in mobiliteitsbeleid en openbaarvervoerplanning. TU Delft-studente Laura Drechsel onderzocht hoe ouderen in de stad hun dagelijkse reizen beleven. Haar onderzoek toont aan dat bereikbaarheid niet alleen draait om reistijd, maar ook om fysieke en mentale inspanning, en dat sociale activiteiten net zo belangrijk worden gevonden als toegang tot zorg.

 

Drechsel werkte samen met Studio Bereikbaar en gebruikte een innovatieve methode: ze verzamelde persoonlijke verhalen van ouderen in Rotterdam over hun dagelijkse mobiliteit en combineerde deze met een ruimtelijke analyse van hun activiteiten. Dit gaf inzicht in hoe bereikbaarheid wordt beleefd. Veel ouderen ervaren overstappen of lange wachttijden als een grotere barrière dan de daadwerkelijke reistijd. Ook blijkt dat mobiliteitsbehoeften sterk variëren binnen de oudere doelgroep.

 

Het onderzoek maakt onderscheid tussen verschillende subgroepen onder ouderen. Zo zijn er “local beneficiaries”, ouderen die zich lokaal goed kunnen redden en genieten van hun activiteiten, en “forced mobiles”, die noodgedwongen verspreid door de stad moeten reizen, maar moeite hebben met zelfstandig vervoer. Andere groepen, zoals “shut in” bewoners, beperken hun activiteiten tot de directe omgeving vanwege fysieke beperkingen. Dit laat zien dat leeftijd alleen niet bepalend is voor mobiliteit; factoren zoals gezondheid en nabijheid van voorzieningen spelen een grotere rol.

 

Steven Puylaert, mobiliteitsadviseur bij Studio Bereikbaar, benadrukt dat beleid vaak gericht is op snelheid en efficiëntie, zonder rekening te houden met de daadwerkelijke behoeften van ouderen. "De resultaten van dit onderzoek laten zien dat er meer oplossingsrichtingen nodig zijn, zowel binnen als buiten het openbaar vervoer."

 

Het onderzoek roept op tot een andere benadering van mobiliteit voor ouderen. Beleidsmakers zouden verder moeten kijken dan reistijd en vervoersopties, en rekening moeten houden met de diversiteit binnen de oudere doelgroep. Dit heeft ook invloed op verdelingsvraagstukken: wie profiteert van aanpassingen in openbaar vervoerroutes en frequenties, en wie niet?

inchecken ov
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Kinderombudsman wil betekenisvolle participatie kinderburgemeester Rotterdam

Rotterdam

De Kinderombudsman Rotterdam-Rijnmond (ORR) heeft zorgen geuit over de nieuwe opzet van de kinderburgemeester en kinderraad in Rotterdam. In een brief aan de gemeenteraad vraagt ombudsman Stans Goudsmit concrete waarborgen voor betekenisvolle kinderparticipatie.Het College van B&W stuurde op 8 april een brief over de voortzetting van de... Lees meer

2 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Nieuwe MyMoney app geeft Nederlanders grip op pensioentoekomst 

Werk & Inkomen

De invoering van de Wet toekomst pensioenen (Wtp) zorgt voor meer onzekerheid over de financiële toekomst van Nederlanders. Velen vragen zich af hoeveel pensioen zij kunnen verwachten en wat hun huidige financiële waarde is. De financiële MyMoney app biedt een oplossing door volledig inzicht te geven in persoonlijke geldzaken, van woningwaarde en... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Rotterdam bundelt krachten in ‘Rotterdams Goed Wonen’  

Wonen

Rotterdam lanceert het programma ‘Rotterdams Goed Wonen’, een nieuwe, krachtige aanpak om woonproblemen in kwetsbare wijken doeltreffender aan te pakken. Gemeente, woningcorporaties, politie, zorgpartners en andere betrokkenen werken intensief samen om misstanden in woningen – van overbewoning tot achterstallig onderhoud – aan te pakken en de... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.