Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek wijst uit: fiets gevaarlijkste vervoermiddel  

Mobiliteit
26/05/2025, 08:57

Hoewel het aantal verkeersslachtoffers voor het tweede jaar op rij daalt, blijven verkeersongevallen een dagelijkse realiteit op de Nederlandse wegen. Jaarlijks vinden er duizenden incidenten plaats, vaak met ingrijpende gevolgen. Uit onderzoek blijkt dat in Zuid-Holland de afgelopen jaren de meeste ongelukken gebeuren. Twee keer zoveel als in Noord-Holland, de nummer twee.

 

Hoewel het aantal verkeersongevallen met de fiets in 2024 afnam, blijft de fiets het gevaarlijkste vervoermiddel. In 2023 vielen er 270 dodelijke slachtoffers, en in 2024 waren dit er 246.

 

Ook voetgangers en automobilisten lopen risico. In 2023 kwamen er 194 mensen om bij een verkeersongeluk met een auto en dit steeg in 2024 naar 220 doden. Als voetganger loop je ook gevaar, want in 2024 kwamen bijna zestig voetgangers om bij een ongeluk.

 

Zie hieronder de top 5 van gevaarlijke vervoermiddelen:
1.    Fiets
2.    Personenauto
3.    Lopend
4.    Gemotoriseerd invalidenvoertuig
5.    Motor/scooter
 

Niet alleen het vervoermiddel heeft invloed op het risico van wel of geen ongeluk, ook je leeftijd telt mee. Vooral ouderen zijn kwetsbaar in het verkeer en dan met name 70-plussers. Het hoogste aantal dodelijke verkeersslachtoffers werd geregistreerd in de groep van 80 jaar en ouder, dit waren in 2024 dodelijke 150 slachtoffers. De leeftijdsgroep tussen de 70 en 80 jaar telde daarbij nog eens 115 dodelijke slachtoffers. Samen is deze groep bij 40% van de dodelijke ongelukken betrokken.

 

Ook jongvolwassenen zijn steeds vaker betrokken bij dodelijke verkeersongevallen. 13% van de dodelijke verkeersongevallen waren slachtoffers tussen de 20 en 30 jaar.

 

Uit cijfers van de afgelopen vijf jaar blijkt dat vrijdag de risicovolste dag is voor verkeersongevallen. Vooral in de avonduren vinden op deze dag de meeste incidenten plaats. De vrijdag wordt gevolgd door drukke donderdagen en dinsdagen. In de weekenden is het aanzienlijk rustiger, met relatief weinig ongevallen.

 

Qua dagdeel blijft vooral de avondspits riskant, in de ochtenden is het een stuk rustiger. De nacht blijft het minst druk, al nemen de risico’s wel toe in de weekendnachten. Hier is een verdubbeling van ongelukken te zien ten opzichte van de andere nachten.

druk verkeer in de stad
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Rotterdam Airport gaat in 2028 maximaal 12 weken dicht  

Mobiliteit

In 2028 krijgt de start-landingsbaan van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) een grote onderhoudsbeurt. Het werk is ingepland in de eerste helft van 2028 en duurt naar verwachting 6 tot 12 weken. Tijdens de werkzaamheden is de baan buiten gebruik. Rotterdam The Hague Airport heeft maar één start-landingsbaan, waardoor er tijdens de werkzaamheden dus... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Workshop Max Pechstein in de Kunsthal

Rotterdam

Ontdek in de tentoonstelling Max Pechstein in de Rotterdamse Kunsthal  Expression of Harony de kleurrijke schilderijen van de Duitse expressionistische schilder Max Pechstein: van helderblauwe watervallen en tropische bloemen tot krachtige portretten en herinneringen aan verre reizen. Ga hierna zelf aan de slag en schilder of krijt in de stijl van... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

1 op de 10 Nederlanders zonder reisverzekering op pad

Veiligheid

Nog altijd 9% van de Nederlanders reist zonder reisverzekering. Binnen deze groep vindt 16% een verzekering te duur, 13% vertrouwt op de zorgverzekering als het gaat om medische kosten in het buitenland – vaak ten onrechte – en een kwart denkt simpelweg voorzichtig genoeg te zijn om ongelukken te voorkomen. Dat blijkt uit onderzoek van alarmcentrale... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.