Overslaan en naar de inhoud gaan

#OntduikDeFuik, wapen tegen ongezonde online verleidingen 

Veiligheid
08/11/2024, 12:39

In de vandaag gestarte Week van de Mediawijsheid lanceren Young Impact en JOGG de nieuwe lesmodule #OntduikDeFuik voor het voortgezet onderwijs en mbo. Samen met Juvat Westendorp hebben zij de handen ineen geslagen om vooral jongeren op weg te helpen in de digitale wereld vol verleidingen, zodat jongeren dit ook kunnen doorvertellen aan oma’s en opa’s. Want op kwetsbare leeftijden wordt men op social media dagelijks blootgesteld aan reclames voor ongezonde producten. De nieuwe lesmodule maakt weerbaarder tegen online verleidingen en vergroot hiermee hun fysieke en mentale gezondheid.

 

Mensen die reclames voor ongezonde producten zien, hebben vaak niet door dat het om reclame gaat. Zo blijkt uit onderzoek van Centerdata. Daarom is het belangrijk om iedereen bewust te maken van de online verleidingen. Juvat Westendorp, acteur en presentator, is het gezicht van de nieuwe lesmodule. “Ik daag jongeren uit om de invloed van social media op hun eigen leefstijl te onderzoeken. Ze leren kritisch te kijken naar reclames en verleidingstechnieken. En door challenges te doen, leren ze de fuik te ontduiken. Bij de 'social wall challenge' gaan jongeren van een ongezonde reclame iets positiefs maken.”

 

De gratis lesmodule helpt mensen bewust te worden van algoritmes, waardoor zij de ‘fuik’ kunnen ontduiken. Ze leren reflecteren op hun keuzes en leren valkuilen beter te herkennen. Challenges, zoals de ‘social wall challenge’ dagen leerlingen uit om zelf in actie te komen. Dit versterkt hun zelfvertrouwen en gevoel van zelfeffectiviteit, waardoor ze bewuster worden van hun eigen invloed op keuzes. Daarnaast geeft het Voedingscentrum tips voor hoe je betrouwbare informatie herkent op social media.


Marjon Bachra, directeur-bestuurder JOGG: “Net als in hun fysieke leefomgeving, worden jongeren ook online constant verleid tot het maken van ongezonde keuzes. Daarom werken wij  al jaren hard om de leefomgeving voor kinderen en jongeren steeds gezonder te maken, ook online. We hebben al veel bereikt. Zo zorgen we voor steeds meer gezond eten rondom scholen en in sportkantines en voor gratis watertappunten in gemeenten. Maar ook de online omgeving moet gezonder. De samenwerking met de creatieve industrie en Young Impact, waaruit deze lesmodule is voortgekomen, is voor ons een belangrijke stap.”

 

De module legt een directe link tussen online beïnvloeding en gezond gedrag. Wendy Kakebeeke, directeur Young Impact: "Met #OntduikDeFuik helpen Young Impact en JOGG jongeren hun eigen kracht te ontdekken om gezonde keuzes te maken in een digitale wereld vol verleidingen. Door zelf direct een positieve impact te maken—zoals tijdens de 'social wall challenge' bij de lancering—ervaren jongeren hoe het ook anders kan. Zo geven we een vonkje inspiratie wat ervoor zorgt dat jongeren met meer zelfvertrouwen en bewustzijn online hun eigen weg kiezen en hun omgeving positief beïnvloeden."  

 

Op het Maris College Bohemen in Den Haag is de nieuwe lesmodule gister feestelijk gelanceerd door de organisaties en Juvat. Vanaf vandaag, de start van de Week van de Mediawijsheid, kunnen docenten de lesmodule gratis downloaden of een gastles aanvragen via Young Impact. In deze gastles brengen ervaren Young Impact-trainers de lesmodule op inspirerende wijze tot leven in de klas en creëren ze een veilige, vertrouwde omgeving voor de leerlingen
De nieuwe lesmodule is geschikt voor het voortgezet onderwijs en mbo. Kijk voor meer informatie en de lesmodule op youngimpact.nl.

 

Voor jongeren is het moeilijk om gezonde keuzes te maken, want ze worden continu verleid tot het maken van ongezonde keuzes. Ook online. Strengere wetgeving voor marketing van ongezonde producten gericht op kinderen en jongeren is daarom belangrijk. En ook opgenomen in het regeerprogramma. Maar er is meer nodig.

 

Daarom zijn Young Impact en JOGG gaan samenwerken met de creatieve industrie om de online omgeving van jongeren gezonder te maken. Met de lesmodule #OntduikDeFuik als resultaat. De lesmodule is gebaseerd op de wetenschappelijk onderbouwde Cirkel van Gedragsverandering en de kennis van onder andere het Voedingscentrum.  

jongere op laptop.
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Rotterdam Airport gaat in 2028 maximaal 12 weken dicht  

Mobiliteit

In 2028 krijgt de start-landingsbaan van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) een grote onderhoudsbeurt. Het werk is ingepland in de eerste helft van 2028 en duurt naar verwachting 6 tot 12 weken. Tijdens de werkzaamheden is de baan buiten gebruik. Rotterdam The Hague Airport heeft maar één start-landingsbaan, waardoor er tijdens de werkzaamheden dus... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Workshop Max Pechstein in de Kunsthal

Rotterdam

Ontdek in de tentoonstelling Max Pechstein in de Rotterdamse Kunsthal  Expression of Harony de kleurrijke schilderijen van de Duitse expressionistische schilder Max Pechstein: van helderblauwe watervallen en tropische bloemen tot krachtige portretten en herinneringen aan verre reizen. Ga hierna zelf aan de slag en schilder of krijt in de stijl van... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

1 op de 10 Nederlanders zonder reisverzekering op pad

Veiligheid

Nog altijd 9% van de Nederlanders reist zonder reisverzekering. Binnen deze groep vindt 16% een verzekering te duur, 13% vertrouwt op de zorgverzekering als het gaat om medische kosten in het buitenland – vaak ten onrechte – en een kwart denkt simpelweg voorzichtig genoeg te zijn om ongelukken te voorkomen. Dat blijkt uit onderzoek van alarmcentrale... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.