Overslaan en naar de inhoud gaan

Openbaar Ministerie: bankhelpdeskfraude is een groeiend probleem in Nederland

Veiligheid
19/10/2024, 09:50

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft celstraffen tot drie en een half jaar geëist tegen vijf verdachten die betrokken zouden zijn bij grootschalige bankhelpdeskfraude, gericht op tientallen ouderen in heel Nederland. De verdachten zouden op slinkse wijze slachtoffers hebben misleid door zich voor te doen als bankmedewerkers en hen te overtuigen hun pincodes en waardevolle bezittingen af te staan. In sommige gevallen kwam er zelfs iemand langs de deur, zogenaamd als koerier van de bank of zelfs als politieagent, om bankpassen en andere goederen op te halen.

 

De zaak kwam aan het licht na een incident in Eemnes op 28 november 2022, waarbij een slachtoffer haar bankpas, sieraden en een schilderij uit de 16e eeuw aan de daders overdroeg. De politie herkende later een 21-jarige verdachte uit Capelle aan den IJssel, die in Utrecht geld opnam met de gestolen bankpas. Dit leidde tot de arrestatie van de overige vier verdachten.

 

Uit het onderzoek bleek dat alle verdachten dezelfde werkwijze hanteerden: ze gebruikten valse namen en voerden telefoongesprekken volgens een vast script. Een van de verdachten, de 21-jarige man uit Capelle aan den IJssel, haalde de bankpassen en waardevolle spullen op bij de slachtoffers en gebruikte vervolgens de gestolen passen om geld op te nemen. De andere verdachten, drie mannen en een vrouw uit Eindhoven en Helmond, zouden verantwoordelijk zijn geweest voor de telefoongesprekken.

 

Tijdens huiszoekingen werden telefoons en computers van de verdachten in beslag genomen, waarop bewijs werd gevonden van de fraude. Dit omvatte belscripts, lijsten met persoonlijke gegevens van ouderen, en chatgesprekken waarin foto's van gestolen goederen en stapels geld werden gedeeld. Bij de doorzoekingen werden ook sieraden en andere gestolen spullen aangetroffen.

 

Het OM acht de vijf verdachten schuldig aan diefstal, witwassen en oplichting. Volgens het OM is bankhelpdeskfraude een groeiend probleem in Nederland, met aanzienlijke financiële en emotionele gevolgen voor de slachtoffers. Hoewel banken vaak de financiële schade vergoeden, blijft de impact op de slachtoffers groot. Velen ervaren schaamte, schuldgevoel en wantrouwen tegenover anderen.

 

Op basis van de ernst van de feiten, de strafbladen van vier van de verdachten en hun puur financiële motivatie, vindt het OM lange gevangenisstraffen passend. Tegen de 21-jarige verdachte uit Capelle aan den IJssel en de 28-jarige verdachte uit Eindhoven eist het OM drie en een half jaar onvoorwaardelijke celstraf. Voor de andere drie verdachten, de 26-jarige man uit Helmond, en de 30-jarige man en 33-jarige vrouw uit Eindhoven, is twee jaar cel geëist, waarvan een half jaar voorwaardelijk. Daarnaast eist het OM dat de verdachten de geleden schade van ongeveer 130.000 euro vergoeden aan zowel de slachtoffers als de betrokken banken.

politie aan de deur
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Kinderombudsman wil betekenisvolle participatie kinderburgemeester Rotterdam

Rotterdam

De Kinderombudsman Rotterdam-Rijnmond (ORR) heeft zorgen geuit over de nieuwe opzet van de kinderburgemeester en kinderraad in Rotterdam. In een brief aan de gemeenteraad vraagt ombudsman Stans Goudsmit concrete waarborgen voor betekenisvolle kinderparticipatie.Het College van B&W stuurde op 8 april een brief over de voortzetting van de... Lees meer

2 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Nieuwe MyMoney app geeft Nederlanders grip op pensioentoekomst 

Werk & Inkomen

De invoering van de Wet toekomst pensioenen (Wtp) zorgt voor meer onzekerheid over de financiële toekomst van Nederlanders. Velen vragen zich af hoeveel pensioen zij kunnen verwachten en wat hun huidige financiële waarde is. De financiële MyMoney app biedt een oplossing door volledig inzicht te geven in persoonlijke geldzaken, van woningwaarde en... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Rotterdam bundelt krachten in ‘Rotterdams Goed Wonen’  

Wonen

Rotterdam lanceert het programma ‘Rotterdams Goed Wonen’, een nieuwe, krachtige aanpak om woonproblemen in kwetsbare wijken doeltreffender aan te pakken. Gemeente, woningcorporaties, politie, zorgpartners en andere betrokkenen werken intensief samen om misstanden in woningen – van overbewoning tot achterstallig onderhoud – aan te pakken en de... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.