Universitair hoofddocent en arts Ger Koek roept de Universiteit Maastricht (UM) en het Maastricht UMC+ (MUMC+) op om serieus werk te maken van leeftijdsdiversiteit en leeftijdsdiscriminatie te bestrijden. Hij pleit voor een cultuur waarin levenslang leren en doceren centraal staan en waarin oudere medewerkers niet naar de zijlijn worden gedrukt, maar juist hun expertise kunnen blijven inzetten na hun 67ste levensjaar.
Koek beschrijft hoe een ontmoeting met een collega die zijn pensioen nadert, hem aan het denken zette. De collega stond bij een papiercontainer boeken weg te gooien die hij zijn hele carrière had verzameld. Zijn toekomst leek onzeker en doelgerichtheid ontbrak. Volgens Koek ervaren veel gepensioneerden een vergelijkbaar gevoel van zinloosheid. Onderzoek toont aan dat een gebrek aan zingeving kan leiden tot negatieve gedragingen, zoals overmatig alcoholgebruik en medicatiemisbruik, terwijl een actieve sociale context juist bijdraagt aan gezondheid en welzijn op latere leeftijd.
De discriminatie begint volgens Koek al voor de pensionering. In het werkklimaat van het MUMC+ worden oudere medewerkers vaak als lastig of inflexibel ervaren. Hun ervaring en kritische blik worden niet altijd gewaardeerd, waardoor velen zich naar de zijlijn geduwd voelen. Dit leidt er regelmatig toe dat pensionering niet als keuze, maar als onvermijdelijke verlossing wordt ervaren. Deze houding weerspiegelt een gebrek aan respect voor de waardevolle bijdragen van oudere medewerkers gedurende hun carrière.
Koek benadrukt dat andere landen laten zien hoe een andere aanpak mogelijk is. In Duitsland, bijvoorbeeld, bestaat geen harde pensioenleeftijd en kunnen medewerkers na hun 67ste in aangepaste vormen blijven werken en lesgeven. Levenslang leren en doceren wordt daar als vanzelfsprekend beschouwd en vormt een belangrijk onderdeel van het professionele leven.
Het doorbreken van administratieve barrières en het ontwikkelen van creatieve oplossingen zijn volgens Koek cruciaal om een omgeving te creëren waarin iedereen, ongeacht leeftijd, een actieve rol kan blijven spelen. Hij stelt voor om van “levenslang leren gaat hand in hand met levenslang onderwijzen” een nieuwe slogan te maken, zodat de UM en het MUMC+ een voorbeeld kunnen zijn in het bevorderen van leeftijdsdiversiteit en inclusiviteit.