In aanwezigheid van honderden gasten en muziekliefhebbers heeft het Marcussen-hoofdorgel van de Laurenskerk na 52 onafgebroken jaren gisteravond haar laatste concert gegeven. Hayo Boerema, de titulair organist van de Laurenskerk, had de eer om nog een laatste keer op het grootste orgel van Nederland te spelen. Nadat het slotakkoord ten gehore was gebracht, werd de eerste pijp ontmanteld.
De Firma Joop Sloop, alias Joris Lutz, haalde op ludieke wijze de eerste orgelpijp uit het orgel en overhandigde deze aan Wubbo Tempel, bestuursvoorzitter van Stichting Laurenskerk, en Hayo Boersma.
In de komende twee jaar zal het 23 meter hoge orgel dat uit maar liefst 7.600 pijpen bestaat, een enorme restauratie ondergaan. In 1973 werd het hoofdorgel in de Laurenskerk in gebruik genomen, maar na meer dan een halve eeuw en ruim 50.000 gebruiksuren is het tijd voor een grondige restauratie. Daarbij worden de pijpen en andere onderdelen grondig schoongemaakt, opgepoetst en, waar nodig, vervangen.
Het orgel zal ook met zijn tijd meegaan. Ook al verandert het uiterlijk niet, toch zal het pijporgel in de Laurenskerk terugkeren als een ‘orgel van de toekomst’. Het orgel wordt elektrisch bestuurbaar gemaakt en zal dan vanaf een mobiele speeltafel te bespelen zijn.
Organist Hayo Boerema besluit: “Het voelt een beetje als afscheid nemen. Maar eerlijk is eerlijk: het orgel liep op z’n laatste benen en haperde de laatste tijd ietwat te vaak. Het wordt voor mij best moeilijk om het twee jaar zonder ons hoofdorgel te doen. Maar het is het allemaal waard!’.
De restauratie maakt deel uit van het breder project 'Hyperorgel Rotterdam', dat streeft naar een innovatieve toekomst voor orgelmuziek in de stad. Na de restauratie zal een digitaal bespeelbaar pijporgel van de toekomst, een ‘hyperorgel’, in het koor gebouwd worden. Het hyperorgel wordt toegankelijk voor een brede groep musici, niet alleen organisten. En ontstaan er klanken voor verschillende hedendaagse genres en crossovers. “We maken ook orgelprogramma’s voor nieuwe doelgroepen”, stelt Elles van Vegchel, directeur van de Laurenskerk. “Zo koppelen we hedendaagse artiesten en componisten uit alle genres aan het orgel: van hiphop tot techno tot jazz. Daarmee zorgen we voor nieuw repertoire en bouwen we aan een nieuw publiek. We kijken uit naar het moment dat het hyperorgel in de Laurenskerk in gebruik wordt genomen.”