Ouderen in verzorgings- en verpleeghuizen krijgen nauwelijks persoonlijke aandacht door tijdgebrek bij zorgprofessionals. Uit recent onderzoek van Service Management-softwareleverancier TOPdesk onder ruim 500 zorgprofessionals en meer dan 1.000 bezoekers blijkt dat 70 procent van de zorgprofessionals aangeeft geen tijd te hebben voor een-op-een momenten met bewoners, ondanks dat deze zorg essentieel is voor hun kwaliteit van leven.
Het onderzoek laat zien dat juist kleine wensen die bijdragen aan een huiselijk gevoel voor ouderen, zoals het ophangen van een schilderij, vaak op de laagste prioriteit worden gezet. Zo vindt 39 procent van de bezoekers dat dergelijke wensen nauwelijks aandacht krijgen. Dit komt vooral door de hoge werkdruk en krapte op de arbeidsmarkt, die het leveren van zogenaamde warme zorg bemoeilijken.
Warme zorg, waarbij de focus ligt op het verbeteren van de kwaliteit van leven in plaats van herstel, staat zwaar onder druk. Hoewel 89 procent van de zorgprofessionals de wens uitspreekt om meer persoonlijke aandacht te geven, blijft het bieden van emotionele steun (39%), ontspannende activiteiten (33%) en een-op-een gesprekken (41%) vaak liggen door tijdgebrek. Dit legt steeds meer verantwoordelijkheid bij mantelzorgers, die door de groeiende zorgvraag al overbelast zijn.
Ook de naasten van bewoners merken de gevolgen van het tekort aan personeel. 64 procent van de bezoekers geeft aan dat er onvoldoende zorgprofessionals zijn om goede en warme zorg te leveren. Daarnaast ervaart 35 procent dat klachten en verzoeken niet snel genoeg worden opgepakt door de zorginstelling.
Volgens Rinske Jansen, Consultant Healthcare bij TOPdesk, is het tijd om de processen binnen de ouderenzorg kritisch te bekijken. “Veel tijd gaat verloren aan randzaken die efficiënter kunnen worden ingericht. Door de focus te leggen op processen die écht bijdragen aan persoonlijke, warme zorg, krijgen zorgprofessionals meer ruimte om zich te richten op wat telt: het welzijn van ouderen en het creëren van een thuisgevoel.”