Overslaan en naar de inhoud gaan

Ouderen de dupe van tijdgebrek verzorgers: zeventig procent van de professionals heeft geen tijd voor persoonlijke aandacht

Zorg
17/12/2024, 14:37

Ouderen in verzorgings- en verpleeghuizen krijgen nauwelijks persoonlijke aandacht door tijdgebrek bij zorgprofessionals. Uit recent onderzoek van Service Management-softwareleverancier TOPdesk onder ruim 500 zorgprofessionals en meer dan 1.000 bezoekers blijkt dat 70 procent van de zorgprofessionals aangeeft geen tijd te hebben voor een-op-een momenten met bewoners, ondanks dat deze zorg essentieel is voor hun kwaliteit van leven.

 

Het onderzoek laat zien dat juist kleine wensen die bijdragen aan een huiselijk gevoel voor ouderen, zoals het ophangen van een schilderij, vaak op de laagste prioriteit worden gezet. Zo vindt 39 procent van de bezoekers dat dergelijke wensen nauwelijks aandacht krijgen. Dit komt vooral door de hoge werkdruk en krapte op de arbeidsmarkt, die het leveren van zogenaamde warme zorg bemoeilijken.

 

Warme zorg, waarbij de focus ligt op het verbeteren van de kwaliteit van leven in plaats van herstel, staat zwaar onder druk. Hoewel 89 procent van de zorgprofessionals de wens uitspreekt om meer persoonlijke aandacht te geven, blijft het bieden van emotionele steun (39%), ontspannende activiteiten (33%) en een-op-een gesprekken (41%) vaak liggen door tijdgebrek. Dit legt steeds meer verantwoordelijkheid bij mantelzorgers, die door de groeiende zorgvraag al overbelast zijn.

 

Ook de naasten van bewoners merken de gevolgen van het tekort aan personeel. 64 procent van de bezoekers geeft aan dat er onvoldoende zorgprofessionals zijn om goede en warme zorg te leveren. Daarnaast ervaart 35 procent dat klachten en verzoeken niet snel genoeg worden opgepakt door de zorginstelling.

 

Volgens Rinske Jansen, Consultant Healthcare bij TOPdesk, is het tijd om de processen binnen de ouderenzorg kritisch te bekijken. “Veel tijd gaat verloren aan randzaken die efficiënter kunnen worden ingericht. Door de focus te leggen op processen die écht bijdragen aan persoonlijke, warme zorg, krijgen zorgprofessionals meer ruimte om zich te richten op wat telt: het welzijn van ouderen en het creëren van een thuisgevoel.”

man in ziekenhuisbed
0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.
Gerelateerde news

Kinderombudsman wil betekenisvolle participatie kinderburgemeester Rotterdam

Rotterdam

De Kinderombudsman Rotterdam-Rijnmond (ORR) heeft zorgen geuit over de nieuwe opzet van de kinderburgemeester en kinderraad in Rotterdam. In een brief aan de gemeenteraad vraagt ombudsman Stans Goudsmit concrete waarborgen voor betekenisvolle kinderparticipatie.Het College van B&W stuurde op 8 april een brief over de voortzetting van de... Lees meer

2 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Nieuwe MyMoney app geeft Nederlanders grip op pensioentoekomst 

Werk & Inkomen

De invoering van de Wet toekomst pensioenen (Wtp) zorgt voor meer onzekerheid over de financiële toekomst van Nederlanders. Velen vragen zich af hoeveel pensioen zij kunnen verwachten en wat hun huidige financiële waarde is. De financiële MyMoney app biedt een oplossing door volledig inzicht te geven in persoonlijke geldzaken, van woningwaarde en... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.

Rotterdam bundelt krachten in ‘Rotterdams Goed Wonen’  

Wonen

Rotterdam lanceert het programma ‘Rotterdams Goed Wonen’, een nieuwe, krachtige aanpak om woonproblemen in kwetsbare wijken doeltreffender aan te pakken. Gemeente, woningcorporaties, politie, zorgpartners en andere betrokkenen werken intensief samen om misstanden in woningen – van overbewoning tot achterstallig onderhoud – aan te pakken en de... Lees meer

0 Reacties
Delen
Opslaan
Current user profile picture.